maanantai 9. joulukuuta 2019

KEPU MIETTII MITÄ TULI TEHTYÄ

KEPU MIETTII
MITÄ TULI TEHTYÄ
9.12.2019

(Todettakoon aluksi, että kirjoitelma ei ole puoluepolitiikkaa,
sitä intressiä minulla ei ole.  Kepun ja Demarien toiminta
ihmetyttää ja en ole yksin - yleinen usko politiikkaan
on kokenut kovan kolhun. Ay-suhmurointia ja tupailtajuonittelua
parhaimmillaan - ajattelee moni.)

Nyt varmaan Kepu miettii mitä tuli tehtyä.
Uusi pääministeri Sanna Marin on niin  kova luu
kepuministereitä vastaan.  Lisäksi Marin on yhtä vasemmalla
kuin Li Andersson ja Kepu on takuumiehenä.  Mitä kenttä
tykkää?

Kepu vahvisti, että Katri Kulmunista tulee valtionvaraiministeri.
Nyt vääntö Marin - Kulmuni alkaa.
Kulmunilla ei tule olemaan helppoa - alku on ollut
tosi vaimea ja varovainen. Itku ei auta markkinoilla
voisi sanoa Kulmunille.

Mervola/KSML  toteaa  9.12.2019 " ...hänestä (Kulmuni)
jäi epävarman LAPSEKAS tahtopolitiikon kuva".  Se on
vain yksi luonnehdinta Kulmunin toimista -positiivisemmasta
päästä.

Kepulaisten olisi kannattanut katsoa videoita Tampereen
valtuuston ratikka-kokouksesta, jossa Marin pyöritti
koko valtuuston 6-0.  Siitä olisivat nähneet mitä tuleman
pitää.

( Hauska vertailukohta on Jyväskylän valtuuston puheen-
johtaja Riitta Mäkinen/Demari, jonka takeltelee hiljaisella äänellä
johtaessaan kokousta.  Täytyy ihmetellä mistä Mäkisen
väsynyt ja hajamielinen esiintyminen johtuu??)

Lisäksi on huomattava, että Marin palautti silmää räpäyttamättä
Paateron takaisin ministeriksi. Se kuvaa tilannetta.

Voisi leikkisästi sanoa, että Marin syö Kulmunin alkupaloiksi; ehkä
Lintilä ja Kaikkonen voivat jossakin määrin pärjätä.


sunnuntai 8. joulukuuta 2019

KEPU-DEMARTI-AY-LIIKE PYHÄ KOLMINAISUUS??

KEPU-DEMARIT-AY-LIIKE
PYHÄ KOLMINAISUUS ???

– Punamultayhteistyö on parhaimmillaan kuin kotimainen 
kaurapuuro voisilmällä/Antti Kurvinen/Kepu


(Todettakoon aluksi, että kirjoitelma ei ole puoluepolitiikkaa,
sitä intressiä minulla ei ole.  Kepun ja Demarien toiminta ihmetyttää ja en ole yksin - yleinen usko politiikkaan on kokenut kovan kolhun.)

Maanantaina 100.000 työntekijää lakossa ja keväällä Ay-liike vetää
Suomen lakkoaaltoon julkisella sektorilla. Demari-pääministerillä
lienee sympatia lakkolaisten puolella. Nimeä ei tätä kirjoitettaessa
ole tiedossa.

Oli se Sanna Marin tai Antti Lindtman sama juttu.

Toimiinko Kepu tämän takuumiehenä? Mitä tumaa Lakeuden
miehet ja Oulun seutu?

– Punamultayhteistyö on parhaimmillaan kuin kotimainen 
kaurapuuro voisilmällä. 


Klo 19.40 selvisi Sanna Marin valittu äänin 32-29

Ei käy Marinia kateeksi:

* demarit kahdessa leirissä
* Paatero takaisin ministeriksi, mitä miettii Kepu?
* nahistelu kepulaisten kanssa jatkuu
* ulkoministeri Pekka Haaviston epäluottamus lisääntyy
* 100.000 toveria lakossa

Odotettavissa  lähiviikkojen turbulenssi ja mielenkiintoinen
lakkokevät.


perjantai 6. joulukuuta 2019

KESKI-SUOMEN KUNNILLE PALVELUKESKUS


KESKI-SUOMEEN KUNNILLE
PALVELUKESKUS
KSML 2.12.2019

Keski-Suomessa monet kunnat tekevät
tappiollisia tuloksia. Verotulot
vähenevät, mutta kustannusrakenne
ja toiminnot pysyvät ennallaan.

Tässä yhteydessä voi kysyä, täytyykö
joka kunnassa olla talous-, henkilöstö-,
tieto-, kiinteistö-, ym. hallinnon toimintoja?
Myöskin ydintoimintaan eli terveydenhuoltoon,
infrastruktuuriin, kuntarakenteeseen ja 
koulutukseen liittyy paljon päällekkäistä
hallinnollista toimintaa, käyttöomaisuutta
ja investointeja.

Mielestäni Keski-Suomessa kannattaisi tutkia
mahdollisuus palvelukeskuksen perustamiseen 
hoitamaan alueen kuntien johto- ja tukitoimintoja.
Yhtenäiset prosessit ja tietojärjestelmät
takaisivat myös toiminnan tehokkuuden
vertailtavuuden eri kuntien välillä ja
raportointi näin yhtenäistyy.

Lisäksi kuntarakenteen muutos olisi
helpompi hallita, kun tiedot ovat jo samassa
tietokannassa ja prosessit yhteneviä.
Ja mitä tärkeintä, kuntien keventynyt
organisaatio  tuottaisi aikaa myötä myös
säästöjä ja vähentäisi painetta veronkorotuksiin
ja ehkä myös rakennemuutoksiin.


KEPU JA DEMARIT PANIIKISSA,VIHREÄT ONGELMISSA

KEPU JA DEMARIT
PANIIKISSA, VIHREÄT
ONGELMISSA
6.12.2019


(Todettakoon aluksi, että kirjoitelma ei ole puoluepolitiikkaa,
sitä intressiä minulla ei ole.  Kepun ja Demarien toiminta
ihmetyttää ja en ole yksin - yleinen usko politiikkaan on kokenut kovan kolhun.)

Kepu kaatoi Antti Rinteen hallituksen ja parin päivän jälkeen lipevä 
Antti Kurvinen kävi mielistelemässä demareita.  Eikä siinä
kaikki - Antti Rinne kelpaa kepulaisten mukaan
hallitusneuvottelijaksi ja jopa ministeriksi.

Voi vain kuvitella mitä Kepun kenttä ajattelee kun puoluejohtaja
Katri Kulmuni on julkisuudessa  kuin unissaan ja Kurvinen häärää
joka puolella..

Ennustus: molemmat menevät vaihtoon.  Eipä tälläistä pelleilyä 
ole ennen nähty.  Molempien puolueiden kannatus lähestyy 
10 prosentin rajaa - meneekö ali sen aika näyttää.

Jos Kokoomus pelaa viisaasti korttinsa niin 2-3 prosenttia
kannatusta on tulossa Kepulta ja Persuille saman
verran Demareilta.

Europpalaisittain Kepun tyyppinen agraaripuolue
on harvinaisuus.  Joko nyt  Kulmuni-Kurvinen
kuihduttavat sen.

Alla sitaatteja /IL

– Todettiin, että tämä viikko ei ole ollut kovin 
vahva  SDP:lle tai keskustalle - molemmat ovat 
tehneet virheitä,  Kurvinen totesi. Näitä virheitä ei 
Kurvinen kuitenkaan halunnut nimetä.

– Eikös ole sellainen sanonta, että sitä tikulla silmään, 
joka vanhoja muistelee. Ei käydä läpi mitä ylilyöntejä on 
puolen vuoden aikana ollut. Suomalaiset eivät odota 
poliittisia käräjiä. Sen sijaan Kurvinen kehui demareiden 
ja keskustan välille  viriävää uutta luottamusta yhtä 
värikkäin sanakääntein.

– Punamultayhteistyö on parhaimmillaan kuin kotimainen 
kaurapuuro voisilmällä. 

KYLLÄ  PERUSKEPULAISIA IHMETYTTÄÄ. JA
KURVISEN SELÄN TAKANA DEMARIT
PIDÄTTELEVÄT NAURUA.

******************************’

Kun tähän lisätään Vihreiden Pekka Haaviston
sekoilu ulkoministeriössä al-Holin lapsipalautusasiassa
ja se, että hänen autonkuljettajaan toiminut parikymppinen
poika on nimitetty avustajaksi niin soppa on valmis myös
Vihreiden osalta.


Ministerin lapselliset kiukkukohtaukset on oma
lukunsa.

keskiviikko 27. marraskuuta 2019

AMMATTIYHDISTYS LIIKEJURIDIIKKAKURSSILLE

AMMATTIYHDISTYS
LIIKEJURIDIIKKA-
KURSSILLE

27.11.2019

Liikkeenluovutus, liiketoimintasiirto, liikkeenluovutus ja
yhtiöittäminen.

Näitä ei politiikan politrukit opi politikoimalla.

Liikkeenluovutus ja työmarkkinaratkaisut kulkevat eri
latuja.

Osakeyhtiölain tuntemuskaan ei  olisi pahasta


maanantai 25. marraskuuta 2019

KESKI-SUOMEN KUNNILLE PALVELUKESKUS

KESKI-SUOMEEN KUNNILLE
PALVELUKESKUS


Keski-Suomessa monet kunnat tekevät
tappiollisia tuloksia. Verotulot
vähenevät, mutta kustannusrakenne
ja toiminnot pysyvät ennallaan.

Tässä yhteydessä voi kysyä, täytyykö
joka kunnassa olla talous-, henkilöstö-,
tieto-, kiinteistö-, ym. hallinnon toimintoja?
Myöskin ydintoimintaan eli terveydenhuoltoon,
infrastruktuuriin, kuntarakenteeseen ja 
koulutukseen liittyy paljon päällekkäistä
hallinnollista toimintaa, käyttöomaisuutta
ja investointeja.

Mielestäni Keski-Suomessa kannattaisi tutkia
mahdollisuus palvelukeskuksen perustamiseen 
hoitamaan alueen kuntien johto- ja tukitoimintoja.
Yhtenäiset prosessit ja tietojärjestelmät
takaisivat myös toiminnan tehokkuuden
vertailtavuuden eri kuntien välillä ja
raportointi näin yhtenäistyy.

Lisäksi kuntarakenteen muutos olisi
helpompi hallita, kun tiedot ovat jo samassa
tietokannassa ja prosessit yhteneviä.
Ja mitä tärkeintä, kuntien keventynyt
organisaatio  tuottaisi aikaa myötä myös
säästöjä ja vähentäisi painetta veronkorotuksiin
ja ehkä myös rakennemuutoksiin.



MOT-OHJELMAN 25.11.2019 TODISTI:POSTIN TPOMINTA ON SEKAISIN

MOT-OHJELMA 25.11.2019
TODISTI POSTIN TOIMINTA
ON SEKAISIN

NÄIN KIRJOITIN 11.9.2019

Digitalisaatio on siirtämässä osaa Postin 
palveluista  menneen ajan muistoksi. Suomen 
postilaitoksen historia alkoi 1600-luvulla, kun 
kenraalikuvernööri Pietari Brahe perusti sen. Tämän
jälkeen se on ollut ”valtion omistajaohjauksessa”. 
Pesiytyikö laitokseen joustamattomuus asiakkaita 
kohtaan myöhemmin jo Venäjän vallan aikana?

Perinteisesti valtion yhtiöt on joko myyty ulkomaille
tai ne ovat monopoliasemassa jääneet ajastaan jälkeen. 
Poliittisesti valitut päättäjät ja johto nukkuivat 
Ruususen unta vuosikymmeniä.  Näin kävi
Postille ja myös esimerkiksi VR:n ja sen 
rataverkon suhteen. Posti ja junat eivät kulje - 
siitä saamme kiittää eduskuntaa.

Viimeisin viisaus oli pääministeri Antti Rinteen 
lausunto postinjakajan toimenkuvan laajentamisesta:
”kurkataan ikkunasta onko kaikki hyvin”.  Tämä 
ja eduskunnan lähes hysteerinen käytös osoittaa, 
että ns. parlamentaarinen valvonta ilman tarvittavaa
osaamista ei toimi.  Poliitikkojen nimittäminen 
valtionyhtiöiden hallintoon näyttäisi olevan kuin 
myrkkypilleri.

Jokainen yrityselämää tunteva tietää, että yritystä
on kehitettävä jokainen päivä ja siihen tarvitaan
osaava johto ja hallitus. Lisäksi omia rahojaan 
yhtiöön sijoittaneet punnitsevat johdon toimintaa 
jatkuvasti. Perusasia on myös se, että osingonjako 
ja bonukset suhteutetaan aina yhtiön kehitystilanteen 
mukaiseksi. Näin tulisi tehdä myös valtionyhtiöissä.


lauantai 2. marraskuuta 2019

HIPPOS SITÄ - HIPPOS TÄTÄ

HIPPOS SITÄ
HIPPOS TÄTÄ

Hippos 2020 sitä ja Hippos tätä. Vähän väliä 
saamme uutisia hankkeen suhteen. Jopa 
valtuutetut ottavat asiaan näyttävästi kantaa.
Esimerkkinä on 31.10. (KSML) julkistettu 
Olympiakomitean päätös.

Voi vain kuvitella mitä potentiaaliset
sijoittajat ajattelevat tästä projektista. Jyväskylän 
kaupungin jatkuva loiskuohunta asian suhteen 
häätää kohta pois viimeisenkin ehdokkaan.  
Onko viestinnässä jo ripaus epätoivoa?

Kuka ammattisijoittaja haluaa pistää lusikkaansa 
satojen miljoonien projektiin, kun 
kesken rahoituskierroksen asiaa intohimoisesti 
ajavat tahot julkistavat yltiöoptimistisia uutisia. 
Onpa hankkeella jo omat kotisivutkin.

Pari miljoonaa euroa tukea valtiolta on yhtä 
tyhjän kanssa ja Olympiakomitean lausunnolla
ei saada tiloja vuokratuksi. Tämän tietävät sijoittajat.
Nyt kannattaa laittaa  jäitä hattuun ja keskittyä  
työntekoon sijoittajan saamiseksi ja rakentajapartnerin
tilanteen selvittämiseksi.  Makro- ja kuntatalouden
tilannettakin on syytä seurata suhteessa
 hankkeeseen.



lauantai 26. lokakuuta 2019

JYVÄSKYLÄN TALOUSARVIO 2020 RISKEJÄ TÄYNNÄ

JYVÄSKYLÄN TALOUSARVIO
2020 RISKEJÄ TÄYNNÄ

Jyväskylän talousarvioesitys vuodelle 2020 
on julkistettu. Samassa yhteydessä kerrottiin, että
vuoden 2019 ennustettu tappio on 34 miljoonaa euroa 
(talousarvio 0,3 Me voittoa), velkaa otetaan 
lisää 66 miljoonaa ja edellisten vuosien 
ylijäämät on jo melkein syöty. Tästä siis
ponnistetaan eteenpäin.

Talousarvioesityksessä on äärimmäisen tarkasti 
ennustettu 0,1 miljoonan  voittoa.  Samalla 
julkisuuteen on annettu tietoja (Suur-Jyväskylän lehti 23.10.), 
että verokorttiuudistuksen siirtyvien verojen
määrä 15-20 miljoonaa euroa jakautuu 
osin ao. vuodelle. Ennustepoikkeama on siis viisi 
miljoonaa euroa yhteensä?

Lisäksi kaupunki on julkistanut seuraavat 
riskit: yleinen makrotalouden  kehitys, 
työllisyyskehitys, työmarkkinatilanne, 
verokertymät, valtion toimenpiteet, kuntien uudet 
tehtävät, sairaala Nova, K-S Sairaanhoitopiirin talous, 
soteuudistus, hankeriskit jne.  

Voiko kukaan tehdä luotettavaa ennustetta kun 
jo valtion aiheuttama veroepäselvyys on miljoonia 
euroja? Valtuutettujen on syytä pyytää  
mahdollisesti realisoituvista suurimmista 
riskeistä laskelmia, jotta vuoden 2019 -
osin valtion aiheuttama - tappioyllätys ei toistu.


perjantai 11. lokakuuta 2019

NOVA - TIETOJÄRJESTELMÄT

NOVA - TIETOJÄRJESTELMÄT


KSML MIELIPIDEKIRJOITUS 

UUDEN SAIRAALAN SUPERNOVA KSML 11.10.2019

Nimimerkin kirjoitus ei ole yllätys.  

Olen kirjoittanut omalla nimelläni asiasta jo 
22.5.2018 kommenttina Keskisuomalaisen pääkirjoitukseen.

https://www.ksml.fi/paakirjoitus/Uuden-sairaalan-kustannusarvio-ja-aikataulu-pitävät/1201694#comments

Lisäksi tietojärjestelmistä olen kommentoinut KSML 
nettikeskustelussa jo viime vuonna:

Kirjoitus alla hieman muokattuna:
**********
Ydinkysymys on se, että  uudessa  sairaalassa 
toimintaprosessit on määritelty ja kunnossa sekä 
tietojärjestelmät  toimivat.  

Ovatko uudet testatut tietojärjestelmät valmiit 
rakennuksen valmistuttua? Nyt pitäisi testien olla 
jo menossa. Onko näin?

Suomessa terveysalan ict-projekteissa toteutuu vain 
kolme asiaa: budjetti ylittyy, aikataulu pettää ja 
järjestelmät eivät toimi. Käykö näin Novassa - 
toivottavasti ei.

On riski, että nykyiset toiminnot siirretään sellaisenaan 
uuteen rakennukseen. Vanhoja järjestelmiä
tekohengitetään uudessa ympäristössä.

Nyt on päättäjien varmistettava, että
toiminnalliset asiat ovat kunnossa.  
Uusi rakennus on  on vain rakennus ilman
sitä.  Pahin uhkakuva on, että Novan
katto vuotaa ja tietojärjestelmät kaatuilee.
******

Näin siis kirjoitin jo yli vuosi sitten ja
nimimerkin kirjoitus vahvistaa, että huoleni oli
aiheellinen - valitettavasti.

keskiviikko 2. lokakuuta 2019

AHKERIEN KUNTALAISTEN VEROT NOUSEVAT

AHKERIEN KUNTALAISTEN 
VEROT NOUSEVAT

Parhaillaan eduskunnassa keskustellaan valtion
budjetista ja jopa kiistellään verojen ja veroluonteisten 
maksujen määrästä.  Milloin siellä käsitellään
kuntaveroa ja sen korotuksen vaikutusta ostovoimaan, 
suomalaisten eriarvoisuutta em. veron
suhteen sekä kuntarakennetta - vai jättääkö valtio
kunnat oman onnensa nojaan?

Tänä vuonna puolen miljoonan kuntalaisen 
verot nousevat kun 46 kuntaa teki 
korotuksen. Nyt on ilmoitettu ennakkotietona, 
että noin sata kuntaa korottaa veroa ensi vuonna ja
korotusvaikutus kuntalaisten määrään on sen 
mukainen. Kriisikuntakriteeristön raja-arvo
lähestyy suurella osalla kuntia.

Perustuslaki turvaa kunnan 
olemassaolon, mutta  hinnan maksaa kuntalainen. 
Tilastokeskuksen tietojen mukaan keskituloinen
 pariskunta maksaa korkeimman verokannan
 kunnassa veroja lähes 5.000 euroa vuodessa 
enemmän. Lisäksi korkea verotaso ei takaa 
julkisten palvelujen laatua ja saatavuutta.

Nyt syksyllä siis kaavaillaan sataan kuntaan 
veronkorotusta ja pari sataa kuntaa, n. 70 %
tekee tappiota. Joko nyt ahkerat suomalaiset 
kuntalaiset heräävät kysymään raskaan 
kuntarakenteen perään kun sen ylläpito osuu 
omaan lompakkoon entistä enemmän eli vähentää 

ostovoimaa. 

lauantai 21. syyskuuta 2019

JARRUT PÄÄLLE KAUPUNKIPOLKUPYÖRÄASIASSA

JARRUT PÄÄLLE 
KAUPUNKIPOLKUPYÖRÄ-
ASIASSA

Syksyn aikana Jyväskylässä harkitaan 300 
kaupunkipolkupyörän hankkimista. Hanketta 
perustellaan mm. pyöräilyn terveysvaikutuksilla.
Alustava hinta-arvio käyttöajalle pyörii 
miljoonaluokassa. 

On hyvä, että Jyväskylä ei ole tässä asiassa
pioneeri. Ehdotan, että ensin käydään huolella 
läpi muiden kaupunkien kokemukset ja sitten 
vuoden päästä on riittävästi tietoa päätöksen tekoon. 
Mikä kiire tämän asian kanssa on?

On mielenkiintoista tietää paljonko
loka- ja maaliskuun välisenä aikana 
testikaupungeissa  on ollut pyörillä käyttöä?
Pyöräily, pakkanen ja sohjoiset pyörätiet kun sopivat 
heikosti yhteen. Sen luulisi kiinnostavan myös 

päättäjiä.

keskiviikko 11. syyskuuta 2019

POSTIN TOIMINTA ON SEKAISIN

POSTIN TOIMINTA
ON SEKAISIN

Digitalisaatio on siirtämässä osaa Postin 
palveluista  menneen ajan muistoksi. Suomen 
postilaitoksen historia alkoi 1600-luvulla, kun 
kenraalikuvernööri Pietari Brahe perusti sen. Tämän
jälkeen se on ollut ”valtion omistajaohjauksessa”. 
Pesiytyikö laitokseen joustamattomuus asiakkaita 
kohtaan myöhemmin jo Venäjän vallan aikana?

Perinteisesti valtion yhtiöt on joko myyty ulkomaille
tai ne ovat monopoliasemassa jääneet ajastaan jälkeen. 
Poliittisesti valitut päättäjät ja johto nukkuivat 
Ruususen unta vuosikymmeniä.  Näin kävi
Postille ja myös esimerkiksi VR:n ja sen 
rataverkon suhteen. Posti ja junat eivät kulje - 
siitä saamme kiittää eduskuntaa.

Viimeisin viisaus oli pääministeri Antti Rinteen 
lausunto postinjakajan toimenkuvan laajentamisesta:
”kurkataan ikkunasta onko kaikki hyvin”.  Tämä 
ja eduskunnan lähes hysteerinen käytös osoittaa, 
että ns. parlamentaarinen valvonta ilman tarvittavaa
osaamista ei toimi.  Poliitikkojen nimittäminen 
valtionyhtiöiden hallintoon näyttäisi olevan kuin 
myrkkypilleri.

Jokainen yrityselämää tunteva tietää, että yritystä
on kehitettävä jokainen päivä ja siihen tarvitaan
osaava johto ja hallitus. Lisäksi omia rahojaan 
yhtiöön sijoittaneet punnitsevat johdon toimintaa 
jatkuvasti. Perusasia on myös se, että osingonjako 
ja bonukset suhteutetaan aina yhtiön kehitystilanteen 
mukaiseksi. Näin tulisi tehdä myös valtionyhtiöissä.


tiistai 3. syyskuuta 2019

KORRUPTIOTA KUNNISSA - OSAKEYHTIÖT OSA SUMUVERHOA

KORRUPTIOTA KUNNISSA-
OSAKEYHTIÖT OSA 
SUMUVERHOA


Korruptiotyöryhmä tuo 2.9.2019 KSML esille  asian joka on yleisesti tiedossa:

https://www.ksml.fi/kotimaa/Korruptiotyöryhmä-Julkisten-tehtävien-yhtiöittäminen-tarjoaa-sumuverhon-rahankäytölle/1429894

Olen ollut jo vuosia huolestunut  tilanteesta.


Mm. KSML - mielipidekirjoitus 5.7.2019

https://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Konsernijaoksen-valta-purettava-Jyväskylässä/1400624

Yhtiöittäminen ja konsernijaos yhdessä tosiaan
toteuttaa otsikon:

- ” Yhtiöittäminen tarjoaa sumuverhon julkiselle rahankäytölle”

Hippos 2020 hanke tulee olemaan mielenkiintoinen

seurantakohde.

keskiviikko 28. elokuuta 2019

TYHJÄT KOULUT

JYVÄSKYLÄN TYHJÄT
KOULUT

Jyväskylässä on neljä tyhjää koulua:

Lyseo ja Cygnaeuksen koulu
merkittävimmät.

Odottaako näitä kiinteistöjä Valtiontalon
kohtalo?

Pelkään pahoin - sen verran hitaita
ovat kaupungin kiireet. 

Uusia hankkeita haaveillaan -

vanha omaisuus laiminlyödään.


torstai 15. elokuuta 2019

KÄVELYKADULLA KERJÄTÄÄN- NUKKUVATKO PÄÄTTÄJÄT

Kävelykadulla kerjätään, nukkuvatko päättäjät?

KSML JULKAISI  12.8.2019

Ennen Jyväskylässä oli kylttejä
”kerjääminen ja kaupustelu kielletty”.
Julkisilla paikoillakaan toimintaa ei 
pidetty suotavana. Se oli silloin se.
Jatkuuko kävelykadulla tällainen toiminta
ensi kesänä?  

Kävelykatu on kaupungin omistamaa 
tilaa ja sillä on oikeus päättää kuinka aluetta
käytetään.  Näin on kaupungin katupäällikkö
kertonut julkisuudessa. Tämä oikeus ei
ilmeisesti koske em. toimintaa?

Jyväskylä on tunnetusti tarkka esimerkiksi 
ravintoloiden terassien luvista, valvoohan niitä 
mm. katupäällikkö, rakennusvalvonta ja 
kaupunkirakennelautakunta.  Samalla kaupungin 
päättäjien  hellimällä  kävelykadulla on meno 
kuin marokkolaisella torilla. Kauppaliikkeet ja 
kaupunkilaiset ovat asiasta huolissaan. Ovatko 
Kunnantalon päättäjät hereillä?

Nyt mm.  pörssiyhtiöt Elisa ja Fortum, 
Greenpeace, Amnesty ja romanialaiset kerjäläiset
ovat  muuttaneet Jyväskylän hienoksi mainitun
kävelykadun rauhattomaksi kauppapaikaksi.
Rinta rinnan kysellään kuulumisia ja myydään
palveluja ja maailmanparannusta. Romanialaiset
eivät tosin tuppaudu aivan iholle. 

Toivotaan siis, että järki voittaa myyjien piirissä
ja ansaintalogiikkaa tarkennetaan suhteessa imagoon.
Maanomistajan toimenpiteitä myös odotellaan.
Kansansanonta ”kohtuus kaikessa” ohjaa 
suomalaisten toimintaa ja asenteita. Joku sanoi

myös ”mene Seppään - voit kulkea rauhassa”.

KERJÄÄMINEN KADULLA: KYSYMYS PÄÄTTÄJILLE

KYSYMYS JYVÄSKYLÄN
PÄÄTTÄJILLE 15.8.2019

Kävelykadun ja keskustan kehittäminen.

Kaikkien kaupunkilaisten yhteinen toive on
se, että keskusta pysyy elinvoimaisena
ja viihtyisänä.  Tämä lienee myös kaupunginvaltuuston
ja -hallituksen sekä virkamiesten tavoite.  

Nyt yleinen puheenaihe tänä kesänä  on
ollut kaupustelu ja kerjääminen kävelykadulla.
Kauppaliikkeet ovat kehityksestä huolissaan ja
kaupunkilaiset ovat kyllästyneet tilanteeseen.

Onko kaupungilla suunnitelmia ensi kesän 
suhteen?

Vieläkö siis kerjääminen ja kaupustelu jatkuu 
nykyisessä laajuudessa?   

Mitä käytännön toimenpiteitä on tehty asiantilan
korjaamiseksi?

Myöskin kiinnostaa juridinen tausta; mikä rajoittaa
kaupungin omistajaoikeuksia määrätä kaupallisesta
toiminnasta omalla maalla?  Voivatko siis kaupustelijat
mennä ruutukaava-alueella mille tontille hyvänsä
tekemään kauppaa?  

Mitä jos esimerkiksi asuntokauppiaat, ilmalämpöpumppujen
myyjät ja vitamiinikauppiaat  tulevat
ensi kesänä kävelykadulle? Onko se mahdollista?

Ystävällisin terveisin
Kari Halttunen
Jyväskylä
************

Jatkokysymys …asia kävelykadun kehittäminen.

Kaupunki on investoinut kävelykatuun miljoonia
euroja ja ylläpito on varmaan myös merkittävä kuluerä.

Saako kaupunki korvauksen antaessaan kävelykadun em. 
toimijoiden vapaaseen käyttöön vai tukevatko Jyväskylän 
veronmaksajat mm. maailmanlaajuisia järjestöjä ja 

pörssiyhtiöitä.