YLI T U H A T (1 .2 0 9) KIRJOITUSTA JA MUISTIINMERKINTÄÄ; N. 500 SIVUA YHTEENSÄ.
**** A I H E I T A: TALOUS: VALTIO, KUNNAT, HV-ALUEET * PUOLUEKANNATUS * E K P - KOROT * TYÖLLISYYS * INFLAATIO * RAKENTAMINEN * ENERGIA * EU *
SUOMI * ULKOMAAT * NATO * KESKISUOMALAISESSA ON JULKAISTU 127 MIELIPIDEKIRJOITUSTA JA NE LÖYTYVÄT LEHDEN ARKISTOSTA - KÄY LUKEMASSA KSML-NETISSÄ.
(Kirjoitus julkaistiin Keskisuomalaisen mielipidepalstalla 25.8.2021)
416.
25.8.2021
Jyväskylän kaupungin osavuosikatsaus 31.8.2021 PO. 30.6. on valmisteilla. Perinteisesti se sisältänee laajahkon sanallisen ja numeerisen katsauksen koskien emokaupungin toimintaympäristöä, taloutta ja sen ydintoimintoja. Puolestaan konsernitason osavuosiraportointi lienee edelleen varsin suppea.
Konserniraportoinnin kehittämisen lisäksi tarvitaan parannusta elinkeinopoliittisten
kärkihankkeiden tilanteen raportointiin. Eteläportti, Kankaan alue - mitä niille kuuluu?
Hippos, P-paraati ja torin siirto - tilannekatsaus on paikallaan.
Erityisesti kiinnostaa hankkeiden Hippos, P-paraati ja tori tilanne.
Kaupungin viranhaltijat julkistivat aikanaan kovalla kohinalla nämä hankkeet. Vastoinkäymisten ilmetessä viranhaltijoiden tunteenomaiset purkaukset mediassa jäivät mieleen.
Nyt hankkeiden yllä on hiljaista.
Toivotaan, että me kaupunkilaiset saamme mm. edellä mainituista hankkeista realistisen tilannekatsauksen 31.8. osavuosikatsauksessa.
LISÄTTY 28.8.: syyskuun osari julkistetaan 25.10.2021.
Menneitä siinä ei kannata kerrata; nyt haluamme tietää miten mennään eteenpäin.
Kaupungin julkistettuihin arvoihin sisältyy avoimuus, sitä kannattaa tässä soveltaa.
ihmetyttää; samoin hallituksen ja AVIEN keskinäinen
kamppailu.
(Koska THL:n raportointi oli alussa varsin epäluotettava, niin keräsin
koronadataa itse. En sitten viitsinyt lopettaa tiedon tallentamista omaan tietokantaan, koska siitä saan milloin tahansa ennusteita ym. Bloggeri ei salli taulukkolaskennan linkkausta, joten otan kannan graafeista valokuvat - ei kovin tyylikästä, mutta kuvista selviää olennainen kun niitä suurentelee.)
Valtioneuvosto ja valtiovarainministeriö antavat muille ministeriöille määräyksiä ja ohjeita talousarvio- ja kehysehdotuksen laadinnasta, talousarvion soveltamisesta ja valtion varallisuuden hoidon yleisistä periaatteista.
Budjettiesityksen 2022 valmistelun aikataulu:
ke 11.8.–to 12.8. VM:n sisäiset budjettineuvottelut
Valtioneuvosto on antanut torstaina 15.7.2021 asetuksen hyvinvointialueen tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista. Asetuksella säädetään hyvinvointialueen tilinpäätöslaskelmien kaavoista ja tilinpäätöksen liitetiedoista. Lisäksi asetuksessa määritellään pääpiirteittäin tilikauden aikana laadittavien puolivuosi- ja neljännesvuosikatsausten sisältö.
Hyvinvointialueen tilinpäätöksessä esitettävät tiedot vastaavat pitkälti kuntien tilinpäätöstietoja. Tilinpäätöslaskelmien ja liitetietojen sisällössä on kuitenkin otettu huomioon hyvinvointialueiden toiminnan luonne ja rahoitusmalli.
Tarkemmat ohjeet laskelmien erien, toimintakertomuksen, tilinpäätöksen liitetietojen ja tilikauden aikaisen raportoinnin sisällöstä sekä yleisten tilinpäätösperiaatteiden soveltamisesta antaa kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto.
Asetus tulee voimaan 1.8.2021, ja sitä sovelletaan ensimmäisen kerran vuotta 2021 koskeviin taloustietoihin. Hyvinvointialueen väliaikainen valmistelutoimielin noudattaa asetusta siltä osin kuin sille syntyy raportoitavia tietoja.
Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja: Jukka Hämäläinen (SDP)
Kaupunginvaltuuston 1. vpj: Toimi Kankaanniemi (PS)
Kaupunginvaltuuston 2. vpj: Eila Tiainen (VAS)
Kaupunginvaltuuston 3. vpj: Marika Visakorpi (KD)
Kaupunginhallitus
Puheenjohtaja Jaakko Selin (KOK)
1.vpj Meri Lumela (VIHR)
2.vpj Jari Colliander (KESK)
Jäsenet
Pentti Mäkinen SDP
Tony Melville SDP
Mervi Hovikoski SDP
Kati-Erika Timperi KOK
Katja Isomöttönen KOK
Arto Lampila VIHR
Heidi Rentola KESK
Janne Luoma-aho PS
Kaisa Garedew PS
Irma Hirsjärvi VAS
YHTEENSÄ 13
Kaupunginhallituksen ja valtuuston puheenjohtajiston toimikausi on 2+2 vuotta. Kokoonpanossa ja henkilöissä tapahtuu ryhmien sopimia muutoksia ryhmien sisäisesti tai ryhmien välillä kahden vuoden kohdalla kaupunginhallituksessa sekä lautakunnissa. Esim. KD:n edustaja tulee hallitukseen 2 vuoden jälkeen Kokoomuksen kanssa jaetulle paikalle.
Kuten tunnettua, kuntien talousahdinko jatkuu koronaelvytyksen jälkeen. Milloin tulee
valtiolta ukaasi siitä, että kuntien päällekkäinen hallinnollinen työ lopetetaan maakunnissa?
Näin saataisiin kuntiin elinvoimaa kuluja vähentämällä. Ennemmin tai myöhemmin kunnat ajautuvat tilanteeseen, jolloin hallinnon työt on organisoitava
uudelleen ja keskitettävä vaikka maakunnalliseen palvelukeskukseen.
Tässä yhteydessä voi kysyä, täytyykö joka kunnassa olla talous-, henkilöstö-,
ict-, ym. hallinnon toimintoja? Myöskin infrastruktuuriin, kuntarakenteeseen ja
koulutukseen liittyy paljon päällekkäistä johtamista ja hallinnollista toimintaa, käyttöomaisuutta ja investointeja. Epäyhtenäinen ict-rakenne kruunaa kaiken.
Muutos vaatii varmasti myös lainsäädännön muuttamista ja mielestäni se kannattaisi
laittaa valmisteille. Siinä samalla voisi muuttaa kuntalakia siten, että kunnavaltuutettujen määrä ainakin puolitetaan. Kokonaiskulujen osalta muutos olisi symbolinen,
Kuntien talousahdinko jatkuu koronaelvytyksen jälkeen. Milloin valtiolta tulee ukaasi siitä, että kuntien päällekkäinen hallinnollinen työ lopetetaan maakunnissa?
Näin saataisiin kuntiin elinvoimaa kuluja vähentämällä. Ennen pitkää kunnat ajautuvat tilanteeseen, jossa hallinnon työt on organisoitava uudelleen ja keskitettävä vaikka maakunnalliseen palvelukeskukseen. Ulkoistus ei ole ilmaista mutta alentaa varmasti kuluja.
Johtajia ja erilaisia päälliköitä näyttää kunnissa olevan paljon. Täytyykö joka kunnassa olla talous-, henkilöstö-, ict-, ym. hallinnon toimintoja?
MYÖS infrastruktuuriin, kuntarakenteeseen ja koulutukseen liittyy paljon päällekkäistä johtamista ja hallinnollista toimintaa, käyttöomaisuutta ja investointeja.Epäyhtenäinen ict- ja tietojärjestelmärakenne on kallis ja kruunaa kaiken.
Muutos vaatii varmasti myös lainsäädännön muutosta. Mielestäni se kannattaisi laittaa valmisteille. Samalla voisi muuttaa kuntalakia siten, että kunnanvaltuutettujen määrä aluksi puolitetaan.
Puolueiden tehtävä on arvioida valtuutettujen osaamispotentiaali. Kokonaiskulujen osalta muutos olisi symbolinen mutta tärkeä signaali.
Pandemian helpottuminen vauhdittaa talouskasvua laaja-alaisesti. Vahva kuluttajien luottamus ja patoutuneen kysynnän purkautuminen tukevat kotitalouksien kulutusta. Suomen vienti palautuu nopeasti kohti kriisiä edeltänyttä tasoa vientimarkkinoiden elpyessä, ja myös investoinnit tukevat talouskasvua.
Suomen talous kasvaa 2,9 % vuonna 2021 ja 3,0 % vuonna 2022. Nopea kasvu jää kuitenkin väliaikaiseksi. Vuonna 2023 BKT:n kasvu hidastuu 1,3 prosenttiin, mikä heijastaa ikääntyvän talouden vaimeita pidemmän aikavälin kasvuedellytyksiä.