maanantai 13. heinäkuuta 2020

JYVÄSKYLÄN PALOKASSA PALOI KERROSTALO

JYVÄSKYLÄN 

PALOKASSA PALOI

KERROSTALO


13.7.2020

260.


Jyväskylän Palokassa syttyi perjantaina10.7.2020 noin klo 21.30 tulipalo.


Hälytys tulipalosta tuli perjantaina 10.7. klo 21.30 ja ensimmäinen yksikkö oli paikalla klo 21.36


Palokan Ilona -senioritalossa syttynyt palo oli ehditty saada jo perjantai-iltana kertaalleen hallintaan, mutta palo levisi sittemmin toiseenkin taloon. 


Kolmesta talosta evakuoitiin yhteensä 168 ihmistä läheiseen kouluun.


Lauantaiaamuun mennessä palo oli saatu hallintaan.Tulipalo tuhosi pahoin senioritalon kuten valokuvista ilmenee.


Talo on vain kaksi vuotta vanha. Sen ovat rakennuttaneet JASO ja JVA. Urakoitsijana toimi SRV. Nurmisen mukaan tutkinnassa on nyt keskeistä selvittää, täyttikö rakennus viranomaismääräykset.


Jos rakennukset joudutaan purkamaan niin puhutaan suurista rahamääristä.  Jyväskylässä tällaisen kerrostalon, jossa on 45 huoneistoa, tasearvo on 10-12 miljoonaa euroa.  Hinta riippuu varustelun tasosta. 


Yhdistykselle tulee suuria ongelmia, jos vakuutuskorvaukset eivät kata vahinkoja - tällöin se osuus on kirjattava yhdistyksen kirjanpitoon tappioksi.  Se tietäisi ehkä vararikkoa.

*********


Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) aloittaa tutkinnan Jyväskylän Palokan senioritalon tulipalosta.


Otkes kertoo Twitterissä tehneensä viikonlopun aikana alustavaa tutkintaa palosta, ja sen perusteella tullaan käynnistämään varsinainen tutkinta.


Jyväskylän tapauksessa on erityisen tärkeää selvittää, miten ja miksi palo pääsi uudehkossa rakennuksessa leviämään niin laajalle. Rakennuksen evakuointi onnistui ilman vakavia henkilövahinkoja. Valmistelemme tutkintaryhmän nimittämistä työhön, Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi kirjoittaa Twitterissä.






perjantai 10. heinäkuuta 2020

KORONATILANNE 10.7.2020

KORONATILANNE 

10.7.2020

258.


Kymmenen päivää heinäkuuta eletty ja epidemia on rauhoittunut.

Kaupoissa ja muualla näyttää  mm. etäisyyksien pitäminen unohtuminen.  Aika näyttää……..


Lohen peli Koskenharjun kentällä???

Harjun yleisurheilukilpailut?

Kapakat auki?


Tänä päivänä Keskussairaalan lääkäri kertoi testien 

lisääntyneen??


Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Olen itse kerännyt datan.


Kuvassa:


Kumulatiivinen 

-maaliskuu

-huhtikuun

-toukokuu

-kesäkuu

-heinäkuu 10 pv


Lisäksi:

-heinäkuu päivittäin ja kumulatiivinen pienissä kuvissa.


SUURENNA KUVAA:




torstai 9. heinäkuuta 2020

KESKI-SUOMEN VÄYLÄRAHOITUS

VÄYLÄRAHOITUS

257.

9.7.2020



Keski-Suomen kansanedustajat ovat viime

viikkoina olleet aktiivisia KSML

palstoilla.


 Kirjoituksissa on keskitytty

poliittisten irtopisteiden keräämiseen.

Yhteistyötä eri puolueiden välillä ei

tunnu löytyvän mm. rata-, tie-, ja

lentoyhteys -asiassa.


Olemme saaneet lukea kun Mauri Pekkarinen

arvostelee Sinuhe Wallinheimoa,

Toimi Kankaanniemen arvostelun kohteeksi

joutuivat Petri Honkonen, Anne Kalmari

ja Joonas Könttä.  Viime viikkoina näitä

eripuraisia kirjoituksia on riittänyt

ja ketä haukutaan seuraavaksi.


Nyt on uutisoitu, että lisätalousarviossa

väylien kehittämiseen on varattu 404

miljoonaa euroa. Lisäksi maankäytön asumisen

ja liikenteen (MAL) neuvottelut ovat

päättyneet suotuisasti ja näihin hankkeisiin

ollaan varaamassa 755 miljoonaa euroa.


Nyt maakunnan kansanedustajien täytyy

unohtaa pikkupolitikointi ja yhdistää

voimavarat siten, että suunnitellut

rata- ja väylähankkeet saadaan toteutettua.


Jo nyt ministereiltä lipsahtaa kuin vahingossa puheissa  ”Helsinki,Tampere,Tampere,Oulu”.

Näille alueille sijoittuu keskeisten

puolueiden johto ja lobbaus ja sopimukset

tehdään näissä pöydissä.  Sinne pitää pyrkiä.

lauantai 4. heinäkuuta 2020

JYVÄSKYLÄN KAUPUNKI VASTASI - HYVÄ NÄIN

JYVÄSKYLÄN KAUPUNKI

VASTASI

256.

4.7.2020

Mielipidekirjoitus 04.07.2020 02:02


Kyllä kaupungin johto vastaa ja haluaa osaltaan edistää avoimuutta


Kaupunginjohtaja Timo Koivisto avasi Jyväskylän kaupungin talouden tilaa ja tulevia haasteita mielipidekirjoituksessaan (KSML 7.6.). Kari Halttunen peräänkuulutti tarkempaa tietoa siitä, miten Jyväskylän kaupunkikonserni yhtiöineen kestää koronaiskun (KSML 17.6.) ja reilua viikkoa myöhemmin (KSML 26.6.) kyseli vastausten perään.


Vaikka akuutti koronatilanne Suomessa on toistaiseksi helpottumassa, kerrannaisvaikutukset säteilevät julkisen sektorin talou­teen vielä pitkään. Jyväskylän kaupunkikonserni yhtiöineen ei ole tästä poikkeus.


Osa Jyväskylän kaupunkikonsernin yhtiöistä kärsi suoraan koronan vaikutuksista. Esimerkiksi Jyväs-Parkki Oy menetti lähes 800 000 euroa pysäköintituloja.


Tämänkaltaiset välittömät vaikutukset on helppo todeta. Huomattavasti vaikeampi on ennakoida työllisyystilanteen, kulutuskäyttäytymisen tai asiakkaiden maksukyvyn pitkän aikavälin mahdollisia vaikutuksia vaikkapa Alvan, Jyväskylän Paviljonkisäätiön tai Jyväskylän Vuokra-asuntojen talouteen.

Merkittävimpien konserniyhtiöiden alustavat arviot talouden toteutumisesta ovat luettavissa kaupungin nettisivuilta viimeisimmästä kolmannesvuosiraportista. 


Seuraavan kerran kaupunkikonsernin taloudellinen tilanne päivitetään elokuun lopun tietojen perusteella. Tällöin pystytään jo tarkemmin arvioimaan koronan taloudelliset vaikutukset koko kaupunkikonserniin.


Kesäkuussa työnsä käynnistänyt, kaupunginhallituksen asettama taloustoimikunta tulee osana talousohjelman laatimista arvioimaan kaupungin merkittävimmät omaisuuserät ja niihin mahdollisesti kohdistuvat järjestelyt. Konserniyhteisöt eivät ole taloustalkoiden ulkopuolella.


Talousohjelmassa asetetaan tavoitearvot keskeisille talouden tunnusluvuille, tunnistetaan taloudelliset epävarmuustekijät sekä esitetään toimenpide-ehdotukset taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Talousohjelma tulee vastaamaan Halttusen esittämiin kysymyksiin huomioiden keskeiset toimintaympäristön muutokset korona mukaan lukien.


Olen Halttusen kanssa samaa mieltä siitä, että talouteen liittyvät toimenpiteet koskevat tavalla tai toisella kaikkia jyväskyläläisiä. Olemmekin uudistamassa talouden suunnitteluun liittyvää viestintää entistä informatiivisempaan suuntaan.


Kysymykseen ”miksi kaupungin johto ei vastaa” ei ole mahdollista antaa muuta vastausta kuin että kyllä vastaa. Haluamme ehdottomasti edistää avoimuutta ja vuoropuhelua kuntalaisten kanssa eri foorumeilla. Yhteistä arvokeskustelua tullaan käymään tulevina vuosina tiiviisti sekä asukkaiden että päättäjien kanssa, sillä kaupunki ja sen tulevaisuus on meidän kaikkien yhteinen asia.


Heli Leinonkoski

kansliapäällikkö
Jyväskylän kaupunki

KLIKKAA KUVA 


perjantai 3. heinäkuuta 2020

SUOMEN VELKAANTUMINEN ON RISKI

SUOMEN VELKAANTUMINEN

ON RISKI

255.

3.7.2020


Suomen velkaantuminen on riski, eikä se ole mielipidekysymys, sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori Vesa Puttonen. A-Talk ohjelma 29.6.2020


TIETOLÄHDE YLE


”Se on päivänselvää. Jos velkaantumisaste nousee, kasvaa riski, ettemme pysty ottamaan vastaan korkojen nousua”, hän sanoo.


Lisäksi hän totesi: ”velkaantuminen on epäisänmaallista, Suomi voi menettää itsenäisyytensä”.


Vihervasemmisto —— ja nyt jo Kepukin on alkanut höperehtiä velkaantumisen suhteen. Matti Vanhanen syö omia sanojaan/puolueen aikaisempi linja -  sen kuin kerkeää.


Aiemmin vasemmistoliiton eduskuntaryhmä johtaja Paavo Arhinmäki, vihervasemmiston puhemies asiassa, on todennut, että valtion ei tarvitse maksaa velkojaan pois. Hän perusteli näkemystään sillä, että valtiot ottavat lainojen pois maksun sijaan vain uusia lainoja tilalla, ja että tämä on nyt järkevää, kun lainaa saa matalilla koroilla.


Arhinmäen kanssa samoilla linjoilla oli A-studiossa maanantaina taloustieteilijä Sixten Korkman, jonka mukaan asiassa ei ole ongelmaa niin kauan kuin velkaantuneisuus pysyy siedettävänä.


Nyt kun edessä voi olla jälleen usean vuoden ajanjakso, jolloin BKT ei kasva, niin Suomen velanmaksukyky heikkenee.


Luottoluokittajat ovat kertoneet, että vain talouskasvun kautta velkoja pystytään lyhentämään ja vain näin luokitus pysyy ennallaan. TÄHÄN EI LUOTTOLUOKITTAJAA TARVITA, SEN SANOO MAALAISJÄRKIKIN.


Jos korkotaso nousee, niin jokainen prosentti merkitsee 1,2 miljardin menonlisäystä.  Valtion budjetti on 58 miljardia.


Korot kerätään veroina tai julkista sektoria on saneerattava vielä enemmän.


LAINAUS YLEN A-TALK OHJELMASTA


Puttonen lisäsi, että pelastustoimien lisäksi pitäisi nyt miettiä, miten Suomen yritykset saadaan investoimaan ja kasvuun. Se on hänen mukaansa ainoa tapa saada koko maan talous kasvamaan.


”Suomessa on levinnyt ajatus, että valtio luo talouskasvua. Viime hallituksen aikana surullinen esimerkki oli valtion kehitysyhtiön perustaminen”, hän sanoo.


Suomalaisten vahva luotto valtioon on Puttosen mielestä yhteiskunnallisesti hyvä asia, mutta se ei kuitenkaan tee valtiosta hyvää omistajaa yrityksille.


”Puhumattakaan siitä, että Suomen hallituksen osaamisalueisiin voisi kuulua sen ennustaminen, millä toimialalla on talouskasvua”, hän sanoo.


VIISAITA SANOJA


TIETOLÄHDE YLE A-TALK


keskiviikko 1. heinäkuuta 2020

KOMMENTTI KSML-NETTIIN: MIKSI JYVÄSKYLÄN JOHTO EI VASTAA?

KOMMENTTI KSML-NETTIIN -

MIKSI JYVÄSKYLÄN JOHTO

 EI VASTAA?



1.7.2020

254.


Koska nimeni mainitaan kirjoituksessa niin kommentoin asiaa muutamalla sanalla: 


Kirjoitin 17.6. ”Miten Jyväskylä kestää koronaiskun” ja kun vastausta ei tullut niin jatkoin hiukan provosoiden 26.6. ”Miksi Jyväskylän johto ei vastaa?”. 


https://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Miten-Jyväskylä-kestää-koronaiskun/1569998


https://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Miksi-Jyväskylän-johto-ei-vastaa/1573566


Mielessäni kuitenkin ihmettelin: miksi kaupunginjohtaja Timo Koivisto kirjoittaa taloudesta mielipidepalstalla? Kirjoituksiin kun yleensä odotetaan vastausta. Kohtelias lyhyt kommenttikin riittää.

Vastaamattomuus on viesti sekin.


Sittemmin käytyäni läpi valtuuston nimeämän tarkastuslautakunnan lausunnon, niin ilokseni huomasin että lautakunta on myös huolissaan talouden kehityksestä. 


Lausunnossa todetaan mm.: ”Kaupungilla ja konsernilla on huolestuttavan vähän kirjanpidollista kumulatiivista ylijäämää käytössään. Korona-viruksesta aiheutuneen poikkeustilanteen vuoksi talouden tasapainotustoimet on käynnistettävä välittömästi”.  Kertomukseen kannattaa tutustua mm. sivut 31 ja 32.


https://www.jyvaskyla.fi/arviointikertomus/arviointikertomus-2019


Valtuusto on nyt avainasemassa.  Jäädään odottamaan mitä vastauksia valtuutetut saavat tarkastuslautakunnan esittämiin kysymyksiin  - myös talouden osalta.  


Mitkä ovat siis tarkastuslautakunnan esille tuomat konsernin tasapainotustoimet, niihin on vastattava - ennemmin tai myöhemmin.  Ajankohta milloin tasapainotussuunnitelma valmistuu on myös avoin.  


Milloin siis saamme siitä tiedon, onhan kaupungilla Kauko Tuupaista lainaten”kymmeniä tiedottajia ja vielä keskuskansliassa viestintäjohtajakin.”


tiistai 30. kesäkuuta 2020

maanantai 29. kesäkuuta 2020

SOTE JA KESKI-SUOMI

SOTE JA KESKI-SUOMI

252.

29.6.2020


Keski-Suomen sote-maakunta voittaisi noin 41 miljoonaa euroa, mutta maakunnan kunnat häviäisivät noin 18 miljoonaa euroa sote-uudistuksen rahanjaossa vuosittain jos uudistus toteutuisi nyt esitetyssä muodossa.


Tällä hetkellä Keski-Suomen maakunnan kunnat käyttävät sote-palveluiden ja pelastustoimen järjestämiseen noin 3386 euroa asukasta kohden. KS. TAULUKKO


Kun sote-uudistus astuu voimaan, Keski-Suomi saa valtiolta rahoitusta palveluidensa järjestämiseen laskennallisesti 184 euroa asukasta kohden nykyistä enemmän eli yhteensä 3570 euroa asukasta kohden, mikä tekee koko pottina noin 50,4 miljoonaa euroa aiempaa enemmän. 


Muutoksessa on kuitenkin seitsemän vuoden asteittainen siirtymäaika, ja muutos on rajattu enintään 150 euroon asukasta kohden, siksi kokonaislisäys jää noin 41 miljoonaan euroon Keski-Suomessa.


Sote haukkaa kuntien taloudesta tällä hetkellä keskimäärin noin 57 prosenttia. Kun sote siirtyy maakuntiin, kuntien käyttötalousmenojen suurin menoerä on tulevaisuudessa perusopetus ja varhaiskasvatus, eivät enää sote-palvelut.


Kun sote siirtyy, leikataan kuntien tuloveroprosenttia samalla 12,63 prosenttiyksikköä ja yhteisövero-osuutta 10,71 prosenttiyksikköä. Kiinteistöveron suhteellinen osuus kunnan rahoituksessa kaksinkertaistuu, sillä siihen ei esitetä muutoksia. 


Kuntien valtionosuuksia vähennettäisiin 4,9 miljardilla eurolla.



Keski-Suomen maakunnan kuntien tappio olisi jäljelle jäävien kuntien rahanjaossa yhteensä noin -67 euroa asukasta kohden, yhteensä noin 18,3 miljoonaa euroa. Jyväskylän tappion suuruus olisi -75 euroa asukasta kohden ja noin 11 miljoonaa euroa.


LÄHDE: KSML 29.6.2020. taulukko KH


KESKI-SUOMI


SOTE

29.6.2020









ASUKASLUKU

275 521







MAAKUNTA



YHTEENSÄ

MENOT NYT/ASUKAS

3 386

275 521

932 914 106

LISÄYS MAAKUNTA

184

275 521

50 695 864

UUSI

3 570

275 521

983 609 970





LISÄYS /RAJAUS

150

275 521

41 328 150

MENOT NYT/ASUKAS

3 386

275 521

932 914 106

MAAKUNTA UUSI



974 242 256





TAPPIO/ASUKAS

67

275 521

18 459 907

JKL

75

142 400

10 680 000





OSUUS-% KULUISTA

57



VEROLEIKKURI

12,63

20

7,37

YHTEISÖ

10,71











JKL ASUKASLUKU


142 400


JKL VERO-%


20


lauantai 27. kesäkuuta 2020

UUSI SOTE, MISTÄ SE LÄHTEE LIIKKEELLE?

UUSI SOTE, MISTÄ SE

LÄHTEE LIIKKELLE?

251.

27.6.2020


Suomeen on syntymässä 21 uutta sote-maakuntaa, kun neljä uusmaalaista itsehallintoaluetta on nekin muutettu nimeltään sote-maakunniksi. Näiden lisäksi omana sote-alueenaan on Helsinki.


1. Ylintä päätösvaltaa käyttää sote-maakuntavaltuusto, jonka jäsenet valitaan suorilla vaaleilla. 


2. Maakunnan kaikilla asukkailla on näissä vaaleissa yleinen ja yhtäläinen äänioikeus, eikä maakuntaa jaeta erillisiin vaalipiireihin.


3. Nykyiset maakuntaliitot ja maakuntavaltuustot jatkavat toimintaansa, koska sote-maakuntiin ei soten lisäksi liitetä mitään muita tehtäviä.


4. Sote- maakuntavaltuusto järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita, mutta rahoitus tulee valtiolta. Alueen kunnilta nipistetään kunnallisverosta 12,63 prosenttiyksikköä eli kunnilta siirretään arviolta 12,7 miljardia euroa vuosittain sote-palveluiden rahoittamiseen.


Eduskunta hyväksyi vanhushoivan henkilöstömitoituksen – tätä se tarkoittaa


Laki on koko painollaan voimassa huhtikuussa 2023, eteneminen kohti 0,7:n mitoitusta toteutuu portaittain. 


Mitoitus määrää, että ympärivuorokautista hoitoa tarjoavissa laitoksissa on vastaisuudessa oltava seitsemän hoitajaa kymmentä hoidettavaa kohti eli 0,7:n mitoitus.


Eduskunta hyväksyi lakimuutoksen sosiaali- ja terveysvaliokunnan tekemien korjausten pohjalta. Voimaantuloa lykättiin kaksi kuukautta. 


Hoitajamitoitusvelvoite tulee voimaan niin, että tämän vuoden lokakuusta alkaen velvoite on 0,5, ensi vuoden alusta alkaen 0,55, vuoden 2022 alusta 0,6 ja huhtikuussa vuonna 2023 lopulta 0,7.


LÄHDE HS 27.6.2020


perjantai 26. kesäkuuta 2020

MIKSI JYVÄSKYLÄN JOHTO ON HILJAA?

MIKSI JKL-JOHTO

EI VASTAA?

250.

26.6.2020


BLOGIKIRJOITUS JA ALLA VALOKUVA 

KIRJOITUKSESTANI KSML PÄÄKIRJOITUSSILULLA

26.6.2020


Mielipidekirjoitukseni (KSML 17.6.) käsitteli

Jyväskylän kaupunkikonsernin näkymiä ja

kysyin, miten konsernin talous kestää koronaiskun.

Lisäksi tiedustelin, miten uusi talousohjelma

koskee tytäryhtiöitä ja - yhteisöjä? Kirjoitus

oli kommentti kaupunginjohtaja Timo Koiviston

mielipidekirjoitukseen 7.6.


Mitään vastauksia ei ole vielä saatu - ovatko

kaupunkilaisen asialliset kysymykset

yhdentekeviä kaupungin johdolle?


Voisiko jonkun  yrityskonsernin toimitusjohtaja

esitellä  emoyhtiön kehitystä 150.000

osakkeenomistajalle, mutta jättäisi konsernin

ehkä riskipitoiset tytäryhtiöt ja konsernikokonaisuuden

pois tiedottamisesta - ei. Voisiko hän jättää

vastaamatta julkisuudessa esitettyihin kysymyksiin - ei.


Toivotaan, että Jyväskylän lähes vastaavaa määrää

asukkaita ei pidetä kuuliaisina hallintoalamaisina,

jotka eivät  tarvitse tietoa kaupunkikonsernin

talouden mahdollisesta syöksykierteestä. Konsernin

lainakanta on kriisikuntatasolla; muita tietoja

kaivataan. Oikea ja oikea-aikainen

taloustiedottaminen  kuuluu hyvään 

hallintotapaan.


KLIKKAA VALOKUVA: