OLEN ”LOMALLA”
30.7.2021
YLI T U H A T (1 .2 0 9) KIRJOITUSTA JA MUISTIINMERKINTÄÄ; N. 500 SIVUA YHTEENSÄ. **** A I H E I T A: TALOUS: VALTIO, KUNNAT, HV-ALUEET * PUOLUEKANNATUS * E K P - KOROT * TYÖLLISYYS * INFLAATIO * RAKENTAMINEN * ENERGIA * EU * SUOMI * ULKOMAAT * NATO * KESKISUOMALAISESSA ON JULKAISTU 127 MIELIPIDEKIRJOITUSTA JA NE LÖYTYVÄT LEHDEN ARKISTOSTA - KÄY LUKEMASSA KSML-NETISSÄ.
KORONATILANNE
NELJÄS AALTO ON
ALKANUT !!!!
20.7.2021
412.
20.7.2021
Olen yli vuoden kerännyt koronadataa päivittäin/505 päivää tänään - ja muodostan siitä graafeja. Seuraan datan kehitystä.
Nyt näyttää siltä, että korontartuntojen määrän
lasku on pysähtynyt ja trendi on NOUSEVA.
NELJÄS AALTO ON ALKANUT
MIKSI KERÄÄN DATAA: THL:N TILASTOT OLI
PITKÄÄN EPÄLUOTETTAVIA JA ALOIN ITSE
PÄIVITTÄMÄÄN DATAA PÄIVITTÄIN JA SE JÄI
”PÄÄLLE”.
Katso kuvat:
JYVÄSKYLÄN
LUOTTAMUSPAIKAT
410.
15.7.2021
Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja: Jukka Hämäläinen (SDP)
Kaupunginvaltuuston 1. vpj: Toimi Kankaanniemi (PS)
Kaupunginvaltuuston 2. vpj: Eila Tiainen (VAS)
Kaupunginvaltuuston 3. vpj: Marika Visakorpi (KD)
Kaupunginhallitus
Puheenjohtaja Jaakko Selin (KOK)
1.vpj Meri Lumela (VIHR)
2.vpj Jari Colliander (KESK)
Jäsenet
Pentti Mäkinen SDP
Tony Melville SDP
Mervi Hovikoski SDP
Kati-Erika Timperi KOK
Katja Isomöttönen KOK
Arto Lampila VIHR
Heidi Rentola KESK
Janne Luoma-aho PS
Kaisa Garedew PS
Irma Hirsjärvi VAS
YHTEENSÄ 13
Kaupunginhallituksen ja valtuuston puheenjohtajiston toimikausi on 2+2 vuotta. Kokoonpanossa ja henkilöissä tapahtuu ryhmien sopimia muutoksia ryhmien sisäisesti tai ryhmien välillä kahden vuoden kohdalla kaupunginhallituksessa sekä lautakunnissa. Esim. KD:n edustaja tulee hallitukseen 2 vuoden jälkeen Kokoomuksen kanssa jaetulle paikalle.
Lautakuntien puheenjohtajuudet
Sosiaali- ja terveyslautakunta
PJ Essi Rantanen, KESK
VPJ Vilma Viitasaari, VIHR
Sivistyslautakunta
PJ Mirja Hirvensalo, SDP
VPJ Antti Rastela, KOK
Kaupunkirakennelautakunta
PJ Juha Suonperä, KOK
VPJ Kimmo Suomi, SDP
Kulttuuri- ja liikuntalautakunta
PJ Ari-Pekka Liukkonen VIHR
VPJ Jyri Ylönen, KESK
Rakennus- ja ympäristölautakunta
PJ Paul Abbey, VAS
VPJ Kauko Isomäki, PS
Tarkastuslautakunta
PJ Tapani Mäki, PS
VPJ Riikka Rantanen, SDP
KORONATILANNE
9.7.2021
409.
1.7.2021
Olen yli vuoden kerännyt koronadataa päivittäin ja muodostan siitä graafeja. Seuraan datan kehitystä.
Nyt näyttää siltä, että korontartuntojen määrän
lasku on pysähtynyt ja trendi on NOUSEVA.
Katso kuva:
Kevään koronakehitys
ELINVOIMAA KUNTIIN
MENOJA KARSIMALLA
408.
7.7.2021
Kuten tunnettua, kuntien talousahdinko jatkuu koronaelvytyksen jälkeen. Milloin tulee
valtiolta ukaasi siitä, että kuntien päällekkäinen hallinnollinen työ lopetetaan maakunnissa?
Näin saataisiin kuntiin elinvoimaa kuluja vähentämällä. Ennemmin tai myöhemmin kunnat ajautuvat tilanteeseen, jolloin hallinnon työt on organisoitava
uudelleen ja keskitettävä vaikka maakunnalliseen palvelukeskukseen.
Tässä yhteydessä voi kysyä, täytyykö joka kunnassa olla talous-, henkilöstö-,
ict-, ym. hallinnon toimintoja? Myöskin infrastruktuuriin, kuntarakenteeseen ja
koulutukseen liittyy paljon päällekkäistä johtamista ja hallinnollista toimintaa, käyttöomaisuutta ja investointeja. Epäyhtenäinen ict-rakenne kruunaa kaiken.
Muutos vaatii varmasti myös lainsäädännön muuttamista ja mielestäni se kannattaisi
laittaa valmisteille. Siinä samalla voisi muuttaa kuntalakia siten, että kunnavaltuutettujen määrä ainakin puolitetaan. Kokonaiskulujen osalta muutos olisi symbolinen,
mutta tärkeä signaali.
KESKISUOMALAINEN JULKISTI:
Kuntien talousahdinko jatkuu koronaelvytyksen jälkeen. Milloin valtiolta tulee ukaasi siitä, että kuntien päällekkäinen hallinnollinen työ lopetetaan maakunnissa?
Näin saataisiin kuntiin elinvoimaa kuluja vähentämällä. Ennen pitkää kunnat ajautuvat tilanteeseen, jossa hallinnon työt on organisoitava uudelleen ja keskitettävä vaikka maakunnalliseen palvelukeskukseen. Ulkoistus ei ole ilmaista mutta alentaa varmasti kuluja.
Johtajia ja erilaisia päälliköitä näyttää kunnissa olevan paljon. Täytyykö joka kunnassa olla talous-, henkilöstö-, ict-, ym. hallinnon toimintoja?
MYÖS infrastruktuuriin, kuntarakenteeseen ja koulutukseen liittyy paljon päällekkäistä johtamista ja hallinnollista toimintaa, käyttöomaisuutta ja investointeja.Epäyhtenäinen ict- ja tietojärjestelmärakenne on kallis ja kruunaa kaiken.
Muutos vaatii varmasti myös lainsäädännön muutosta. Mielestäni se kannattaisi laittaa valmisteille. Samalla voisi muuttaa kuntalakia siten, että kunnanvaltuutettujen määrä aluksi puolitetaan.
Puolueiden tehtävä on arvioida valtuutettujen osaamispotentiaali. Kokonaiskulujen osalta muutos olisi symbolinen mutta tärkeä signaali.
SUOMEN PANKIN
TALOUSENNUSTE
407.
27.6.2021
Pandemian helpottuminen vauhdittaa talouskasvua laaja-alaisesti. Vahva kuluttajien luottamus ja patoutuneen kysynnän purkautuminen tukevat kotitalouksien kulutusta. Suomen vienti palautuu nopeasti kohti kriisiä edeltänyttä tasoa vientimarkkinoiden elpyessä, ja myös investoinnit tukevat talouskasvua.
Suomen talous kasvaa 2,9 % vuonna 2021 ja 3,0 % vuonna 2022. Nopea kasvu jää kuitenkin väliaikaiseksi. Vuonna 2023 BKT:n kasvu hidastuu 1,3 prosenttiin, mikä heijastaa ikääntyvän talouden vaimeita pidemmän aikavälin kasvuedellytyksiä.
Lähteet: Tilastokeskus ja Suomen Pankki. | |||||
Ennusteen keskeiset tulemat | |||||
Prosenttimuutos edellisestä vuodesta | 2019 | 2020 | 2021e | 2022e | 2023e |
Bruttokansantuote | 1,3 | -2,8 | 2,9 (2,6)* | 3,0 (2,7)* | 1,3 (1,2)* |
Yksityinen kulutus | 0,7 | -4,9 | 3,3 | 4,6 | 1,3 |
Julkinen kulutus | 2,0 | 2,3 | 2,4 | -0,9 | 0,7 |
Kiinteät investoinnit | -0,9 | -3,1 | 1,6 | 3,2 | 2,4 |
Yksityiset kiinteät investoinnit | -1,6 | -4,6 | 1,3 | 3,7 | 2,6 |
Julkiset kiinteät investoinnit | 2,3 | 3,4 | 2,7 | 1,5 | 1,4 |
Vienti | 6,7 | -6,6 | 5,9 | 5,5 | 3,0 |
Tuonti | 2,2 | -6,6 | 5,4 | 5,3 | 3,1 |
Kysyntäerien vaikutus kasvuun | |||||
Kotimainen kysyntä | 0,6 | -2,8 | 2,6 | 2,9 | 1,4 |
Nettovienti | 1,7 | 0,0 | 0,2 | 0,1 | -0,1 |
Varastojen muutos ja tilastovirhe | -1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Säästämisaste, kotitaloudet, % | 0,5 | 5,6 | 3,5 | 0,4 | 0,1 |
Vaihtotase, % BKT:stä | -0,3 | 0,3 | -0,1 | -0,1 | -0,2 |
2019 | 2020 | 2021e | 2022e | 2023e | |
Työmarkkinat | |||||
Tehdyt työtunnit | 1,3 | -2,0 | 1,0 | 1,3 | 0,5 |
Työlliset | 1,1 | -1,5 | 0,9 | 1,0 | 0,7 |
Työttömyysaste, % | 6,7 | 7,7 | 7,7 | 6,9 | 6,7 |
Yksikkötyökustannukset | 1,1 | 1,1 | 2,2 | 0,3 | 1,5 |
Palkansaajakorvaukset työntekijää kohti | 1,3 | -0,1 | 4,2 | 2,3 | 2,1 |
Tuottavuus | 0,2 | -1,3 | 2,0 | 2,0 | 0,7 |
Bruttokansantuote, hintaindeksi | 1,5 | 1,7 | 1,5 | 1,4 | 1,6 |
Yksityinen kulutus, hintaindeksi | 1,0 | 0,4 | 1,7 | 1,4 | 1,7 |
Yhdenmukaistettu kuluttajahintaindeksi | 1,1 | 0,4 | 1,7 | 1,4 | 1,6 |
Pl. energia | 1,0 | 0,8 | 1,2 | 1,5 | 1,6 |
Energia | 3,0 | -5,0 | 6,7 | 0,6 | 0,8 |
*Maaliskuu 2021 ennuste. |
SOTEUUDISTUS
HYVÄKSYTTIIN 23.6.2021
105-77
406.
24.6.2021
Mitä tämä vaikuttaa Jyväskylän ja Keski-Suomen
talouteen?
Maakuntauudistus on laskennallisesti + merkkinen.
Näin kerrotaan.
Kuntien velkarasitus on kestämätön.
Valtuusto joutuu koville.
Aihetta on käsitelty kyllästymiseen saakka, joten
en käy sitä kommentoimaan. Aika näyttää
ELOKAPINALLISET
MANNERHEIMIN TIELLÄ
405.
22.6.2021
Tutkimuksissa on todettu, että suomalaiset
luottavat siihen, että poliisi eri tilanteessa
toimii oikein ja järkevästi. Ongelmana voi olla
lainsäädäntö. Tavallinen veronmaksaja ihmettelee
Elokapinallisten käsittelyä Mannerheimintiellä ja
Unioininkadulla.
Alussa epävarmat poliisit pyörivät uutisfilmeissä
kapinallisen ympärillä neuvottomina.
Kapinalliset olivat kuin piknikillä. Media tuntuu olevan
ylenpalttisen kiinnostunut asiasta antaen
ilmaista mainosta ja ehkä jopa tukea.
Olemme jo yli vuoden seuranneet lainsäätäjän
hitautta rajavalvonnan tehostamiseksi. Huolehtiminen
ihmisten perusoikeuksien turvaamisesta
globaalilla tasolla hidastaa Suomen lakien etenemistä.
Näin on annettu ymmärtää.
Milloin maan lainsäädäntö on sillä tasolla, että
poliisilla on oikeus ajaa muutama linja-auto
tällaisten kapinallisen luo ja siirtää heidät nopeasti
muualle silloin, kun he vaikeuttavat laillisen
yhteiskunnan toimintoja ja rikkovat ennalta sovittua
sopimusta? Jos taas lainsäädäntö olisi mahdollistanut
järkevän toiminnan jo heti alussa, niin sitten on
kysymys poliisin ammattitaidosta.
KUNTAVAALIT 13.6.2021
JYVÄSKYLÄ
404.
15.6.2021
ENITEN ÄÄNIÄ SAANEET
Bella Forsgrén (vihr.) 2 016 ääntä
Riitta Mäkinen (sd.) 1 992
Henna Virkkunen (kok.) 1 792
Sinuhe Wallinheimo (kok.) 1 605
Joonas Könttä (kesk.) 1 240
Marika Visakorpi (kd.) 1 057
Matleena Käppi (vas.) 866
Mervi Hovikoski (sd.) 770
Tapio Puolimatka (kd.) 723
PUOLUE | PROSENTTIA | PAIKKOJA | ÄÄNIÄ |
SDP | 19,1 %(-0,2) | 13(0) | 11601(-396) |
Kok | 18,3 %(+0,8) | 13(+1) | 11112(+260) |
Vihr | 17,4 %(-2,5) | 12(-2) | 10573(-1799) |
Kesk | 13,6 %(-2,3) | 9(-2) | 8281(-1634) |
PS | 12,9 %(+4,8) | 9(+4) | 7830(+2802) |
Vas | 9,8 %(-0,3) | 7(0) | 5970(-340) |
KD | 5,7 %(-0,6) | 4(0) | 3471(-489) |
Liik | 1,0 %(+1,0) | 0(0) | 631(+631) |
SKP | 0,7 %(-0,5) | 0(0) | 422(-339) |
KriP | 0,5 %(+0,5) | 0(0) | 295(+295) |
RKP | 0,3 %(+0,2) | 0(0) | 182(+109) |
YL1 | 0,3 %(-) | 0(-) | 174(-) |
SKE | 0,2 %(+0,2) | 0(0) | 94(+94) |
FP | 0,1 %(+0,1) | 0(0) | 82(+82) |
E612 | 0,1 %(-) | 0(-) | 77(-) |
Sin | 0,1 %(+0,1) | 0(0) | 44(+44) |