tiistai 31. elokuuta 2021

JYVÄSKYLÄN VALTUUSTO

JYVÄSKYLÄN

VALTUUSTON KOKOUS

30.8.2021

419.

31.8.2021



Näin kirjoitin blogissani ja Keskisuomalaisen

mielipidepalstalla 25.8.2021:


”Konserniraportoinnin kehittämisen lisäksi tarvitaan parannusta elinkeinopoliittisten kärkihankkeiden tilanteen raportointiin. Eteläportti, Kankaan alue - mitä niille kuuluu?

Hippos, P-paraati ja torin siirto - tilannekatsaus on paikallaan.

Erityisesti kiinnostaa hankkeiden Hippos, P-paraati ja tori tilanne.” Mitään selvitystä ei tullut.


https://www.jyvaskyla.fi/talous-ja-strategia/seurantaraportit-ja-tilinpaatos


Seurasin kokouksen netissä ja valtuusto oli tyytyväinen.


Jos kaupungihallitus ja valtuusto ei vaadi vaikka Tampereen

kaupungin tyyppistä raportointia, niin asialle ei mahda mitään.


https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/talous-ja-strategia/toiminnan-ja-talouden-seuranta.html


Luulisi, että joku olisi kysynyt Sairaanhoitopiirin tuplaantuneeista ict-hankinnoista ja elinkeinon kärkihankkeista. Mutta ei. 


Mitä osariin tulee niin kannattaa käydä netissä

Tampereen saitilla.



Valtuuston kokousajat

Kaupunginvaltuuston seminaarit pidetään maanantaisin kello 17.00 ja kokoukset kello 18.00.

Kaupunginvaltuuston kokoukset ja seminaarit syyskaudella 2021:


2.8.2021 kokous, Huhtasuon yhtenäiskoulu, Huhta 3, 40340 Jyväskylä

30.8.2021 kokous

27.9.2021 kokous

11.10.2021 seminaari

25.10.2021 kokous

8.11.2021 kokous

29.11.2021 kokous

13.12.2021 kokous


lauantai 28. elokuuta 2021

KORONASTRATEGIA

KAKSI ASIAA JOITA EN 

KOMMENTOI

TOISTAISEKSI  BLOGISSA

418.

28.8.2021


Tällä hetkellä on siis kaksi asiaa niin sekaisin, että

niitä ei kannata kommentoida:


SUOMEN KORONASTRATEGIA:

Ongelmapesäkkeena lienee Krista Kiurun STM.


AFGANISTAN:

Vuosisatainen sekasotku jatkuu - jatkuva sotiminen

on siellä jo geeniperimässä.


perjantai 27. elokuuta 2021

JYVÄSKYLÄN RAPORTOINTIAIKATAULU

JYVÄSKYLÄN 

RAPORTOINTIAIKATAULU 

MUUTTUI.

417.

27.8.2021


Mielipidekirjoituksessani 25.8. ”Jyväskylän

hankekatsaus kiinnostaa” oli raportointijakso

31.8.2021. Piti olla 30.9.2021. Jyväskylän kaupunki 

muutti raportoitiaikatauluja.


Syyskuun lopun raportti julkistetaan 25.10.2021


Jäädään odottamaan tuleeko 30.9. raporttiin

muutos koskien elinkeinopoliittisia kärkihankkeita

ja konsernitilinpäätöstä - joita peräänkuulutin 

kirjoituksessani.


keskiviikko 25. elokuuta 2021

JYVÄSKYLÄN OSAVUOSIKATSAUS

JYVÄSKYLÄN OSAVUOSI-

KATSAUS 31.8.2021 PO. 30.6:

ELINKEINOPOLIITTISET 

KÄRKIHANKKEET ESILLE


(Kirjoitus julkaistiin Keskisuomalaisen mielipidepalstalla 25.8.2021)


416.

25.8.2021


Jyväskylän kaupungin osavuosikatsaus 31.8.2021 PO. 30.6. on valmisteilla. Perinteisesti se sisältänee laajahkon sanallisen ja numeerisen katsauksen koskien emokaupungin toimintaympäristöä, taloutta ja sen ydintoimintoja. Puolestaan konsernitason osavuosiraportointi lienee edelleen varsin suppea.


Konserniraportoinnin kehittämisen lisäksi tarvitaan parannusta elinkeinopoliittisten

kärkihankkeiden tilanteen raportointiin. Eteläportti, Kankaan alue - mitä niille kuuluu?


Hippos, P-paraati ja torin siirto - tilannekatsaus on paikallaan.


Erityisesti kiinnostaa hankkeiden Hippos, P-paraati ja tori tilanne.

Kaupungin viranhaltijat julkistivat aikanaan kovalla kohinalla nämä hankkeet. Vastoinkäymisten ilmetessä viranhaltijoiden tunteenomaiset purkaukset mediassa jäivät mieleen. 


Nyt hankkeiden yllä on hiljaista.


Toivotaan, että me kaupunkilaiset saamme mm. edellä mainituista hankkeista realistisen tilannekatsauksen 31.8. osavuosikatsauksessa.


LISÄTTY 28.8.: syyskuun osari julkistetaan 25.10.2021.


Menneitä siinä ei kannata kerrata; nyt haluamme tietää miten mennään eteenpäin.


Kaupungin julkistettuihin arvoihin sisältyy avoimuus, sitä kannattaa tässä soveltaa.


KORONATILANNE 

KORONATILANNE

24.8.2021

415.


”NÄIN KIRJOITIN 20.7.2021 POSTAUS 412:


KORONATILANNE NELJÄS AALTO ON ALKANUT !!!!


NYT TILANNE ON RAUHOITTUMASSA JA

TOIVOTAAN, ETTÄ RIITTÄVÄN ROKOTUKSEN

KAUTTA SUUNTA JATKUU.


Hallituksen sekava toiminta rokotepassiasiassa

ihmetyttää; samoin hallituksen ja AVIEN keskinäinen

kamppailu.  


(Koska THL:n raportointi oli alussa varsin epäluotettava, niin keräsin

koronadataa itse. En sitten viitsinyt lopettaa tiedon tallentamista omaan tietokantaan, koska siitä saan milloin tahansa ennusteita ym.  Bloggeri ei salli taulukkolaskennan linkkausta, joten otan kannan graafeista valokuvat - ei kovin tyylikästä, mutta kuvista selviää olennainen kun niitä suurentelee.)


ALLA KUVAT KEHITYKSESTA:




















maanantai 16. elokuuta 2021

MAAKUNTAUUDISTUS/HYVINVOINTIALUEET

MAAKUNTAUUDISTUS/

HYVINVOINTIALUEET/

KESKI-SUOMI

414.

16.8.2021


Ensimmäiset sote-uudistusta koskevat lait astuivat voimaan heinäkuun

alussa. Lain mukaan hyvinvointialueet on nyt virallisesti perustettu ja

niiden toiminta alkaa 1.1.2023.


Keski-Suomessa uudistus alkoi siten, että hyvinvointialueelle asetettiin

väliaikainen valmistelutoimielin. Ensi vuoden maakuntavaalien 

jälkeen poliittisten päättäjien tehtävänä on tehdä  päätökset

toimielimen valmistelun pohjalta.


Nyt on varmistettava se, että  maakuntamme saa valtiolta riittävän 

rahoituksen jolla pyritään kompensoimaaan epärealistisen aikataulun 

vaikutukset sekä - mikä tärkeintä - turvataan palvelut siirtymäaikana.


Valtiolta on tulossa  mediatietojen mukaan noin neljän miljoonan euron

panostus. Mistähän hihasta summa on ravistettu? Sitä on jo nyt 

syytä kysyä - ei vuoden päästä. Se on valmistelutoimielimen tehtävä, 

jotta valtuusto saa varmuuden rahoituksen riittävyydestä.


Yhden maakunnan toimialariippumattomassa tietohallinnassa 

(ICT-verkon hallinta, hallinnon järjestelmät) voi olla satoja 

tietojärjestelmiä ja  ICT-sopimuksia, jotka täytyy konvertoida.

Kulujen säästämiseksi ehdotan, että pohjajärjestelmänä on 

Jyväskylän kaupungin laite-ja ohjelmistoalusta. 


Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan osalta 

keskityttäneen siihen, että toiminta yleensä  

ottaen saadaan käyntiin vanhoja järjestelmiä tekohengittäen.


lauantai 14. elokuuta 2021

VALTION TALOUSARVIO VUODELLE 2022

Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut

413

14.8.2021


Valtioneuvosto ja valtiovarainministeriö antavat muille ministeriöille määräyksiä ja ohjeita talousarvio- ja kehysehdotuksen laadinnasta, talousarvion soveltamisesta ja valtion varallisuuden hoidon yleisistä periaatteista.


Budjettiesityksen 2022 valmistelun aikataulu:

  • ke 11.8.–to 12.8. VM:n sisäiset budjettineuvottelut



  • ti 7.–ke 8.9. hallituksen budjettineuvottelut (budjettiriihi)


  • ma 27.9. budjettiesitys käsitellään ylimääräisessä raha-asiainvaliokunnassa ja valtioneuvoston yleisistunnossa.

sunnuntai 1. elokuuta 2021

HV-ALUEIDEN TILINPÄÄTÖKSEN SISÄLTÖ MÄÄRITELTIIN

MAAKUNTIEN(HV-ALUEIDEN)

TILINPÄÄTÖKSEN SISÄLTÖ

MÄÄRITELTIIN

413.

1.8.2021


Valtioneuvosto on antanut torstaina 15.7.2021 asetuksen hyvinvointialueen tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista. Asetuksella säädetään hyvinvointialueen tilinpäätöslaskelmien kaavoista ja tilinpäätöksen liitetiedoista. Lisäksi asetuksessa määritellään pääpiirteittäin tilikauden aikana laadittavien puolivuosi- ja neljännesvuosikatsausten sisältö.



Hyvinvointialueen tilinpäätöksessä esitettävät tiedot vastaavat pitkälti kuntien tilinpäätöstietoja. Tilinpäätöslaskelmien ja liitetietojen sisällössä on kuitenkin otettu huomioon hyvinvointialueiden toiminnan luonne ja rahoitusmalli. 


Tarkemmat ohjeet laskelmien erien, toimintakertomuksen, tilinpäätöksen liitetietojen ja tilikauden aikaisen raportoinnin sisällöstä sekä yleisten tilinpäätösperiaatteiden soveltamisesta antaa kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto.


Asetus tulee voimaan 1.8.2021, ja sitä sovelletaan ensimmäisen kerran vuotta 2021 koskeviin taloustietoihin. Hyvinvointialueen väliaikainen valmistelutoimielin noudattaa asetusta siltä osin kuin sille syntyy raportoitavia tietoja.


tiistai 20. heinäkuuta 2021

KORONAN NELJÄS AALTO ALKOI

KORONATILANNE

NELJÄS AALTO ON

ALKANUT !!!!

20.7.2021

412.

20.7.2021


Olen yli vuoden kerännyt koronadataa päivittäin/505 päivää tänään - ja muodostan siitä graafeja.  Seuraan datan kehitystä.


Nyt näyttää siltä, että korontartuntojen määrän

lasku on pysähtynyt ja trendi on NOUSEVA.


NELJÄS AALTO ON ALKANUT


MIKSI KERÄÄN DATAA: THL:N TILASTOT OLI

PITKÄÄN EPÄLUOTETTAVIA JA ALOIN ITSE

PÄIVITTÄMÄÄN DATAA PÄIVITTÄIN JA SE JÄI

”PÄÄLLE”.



Katso kuvat:




torstai 15. heinäkuuta 2021

LÄMPÖENNÄTYS



LÄMPÖENNÄTYS

411.

15.7.2021



JYVÄSKYLÄN LUOTTAMUSPAIKAT

JYVÄSKYLÄN 

LUOTTAMUSPAIKAT

410.

15.7.2021


Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja:    Jukka Hämäläinen (SDP) 

Kaupunginvaltuuston 1. vpj:         Toimi Kankaanniemi (PS)  

Kaupunginvaltuuston 2. vpj:         Eila Tiainen (VAS) 

Kaupunginvaltuuston 3. vpj:         Marika Visakorpi (KD) 


Kaupunginhallitus

Puheenjohtaja Jaakko Selin (KOK)

1.vpj Meri Lumela (VIHR)

2.vpj Jari Colliander (KESK)


Jäsenet 

Pentti Mäkinen SDP

Tony Melville SDP

Mervi Hovikoski SDP

Kati-Erika Timperi KOK

Katja Isomöttönen KOK

Arto Lampila VIHR

Heidi Rentola KESK 

Janne Luoma-aho PS

Kaisa Garedew PS

Irma Hirsjärvi VAS 


YHTEENSÄ 13 


Kaupunginhallituksen ja valtuuston puheenjohtajiston toimikausi on 2+2 vuotta. Kokoonpanossa ja henkilöissä tapahtuu ryhmien sopimia muutoksia ryhmien sisäisesti tai ryhmien välillä kahden vuoden kohdalla kaupunginhallituksessa sekä lautakunnissa. Esim. KD:n edustaja tulee hallitukseen 2 vuoden jälkeen Kokoomuksen kanssa jaetulle paikalle. 


Lautakuntien puheenjohtajuudet 


Sosiaali- ja terveyslautakunta 

PJ Essi Rantanen, KESK 

VPJ Vilma Viitasaari, VIHR 


Sivistyslautakunta 

PJ Mirja Hirvensalo, SDP 

VPJ Antti Rastela, KOK 


Kaupunkirakennelautakunta 

PJ Juha Suonperä, KOK 

VPJ Kimmo Suomi, SDP 


Kulttuuri- ja liikuntalautakunta 

PJ Ari-Pekka Liukkonen VIHR 

VPJ Jyri Ylönen, KESK 


Rakennus- ja ympäristölautakunta 

PJ Paul Abbey, VAS 

VPJ Kauko Isomäki, PS 


Tarkastuslautakunta 

PJ Tapani Mäki, PS 

VPJ Riikka Rantanen, SDP 


perjantai 9. heinäkuuta 2021

KORONATILANNE 9.7.2021

KORONATILANNE

9.7.2021

409.

1.7.2021


Olen yli vuoden kerännyt koronadataa päivittäin ja muodostan siitä graafeja.  Seuraan datan kehitystä.


Nyt näyttää siltä, että korontartuntojen määrän

lasku on pysähtynyt ja trendi on NOUSEVA.



Katso kuva:








Kevään koronakehitys







keskiviikko 7. heinäkuuta 2021

ELINVOIMAA KUNTIIN MENOJA KARSIMALLA

ELINVOIMAA KUNTIIN 

MENOJA KARSIMALLA

408.

7.7.2021


Kuten tunnettua, kuntien talousahdinko jatkuu koronaelvytyksen jälkeen. Milloin tulee 

valtiolta ukaasi siitä, että kuntien päällekkäinen hallinnollinen työ lopetetaan maakunnissa?


Näin saataisiin kuntiin elinvoimaa kuluja vähentämällä. Ennemmin tai myöhemmin kunnat ajautuvat  tilanteeseen, jolloin hallinnon työt on organisoitava

uudelleen ja keskitettävä vaikka maakunnalliseen palvelukeskukseen. 


Tässä yhteydessä voi kysyä, täytyykö joka kunnassa olla talous-, henkilöstö-,

ict-, ym. hallinnon toimintoja? Myöskin infrastruktuuriin,  kuntarakenteeseen ja  

koulutukseen liittyy paljon päällekkäistä johtamista ja hallinnollista toimintaa, käyttöomaisuutta ja investointeja. Epäyhtenäinen ict-rakenne kruunaa kaiken.


Muutos vaatii varmasti myös  lainsäädännön muuttamista ja mielestäni se kannattaisi

laittaa valmisteille. Siinä samalla voisi muuttaa kuntalakia siten, että kunnavaltuutettujen määrä ainakin puolitetaan. Kokonaiskulujen osalta muutos olisi symbolinen, 

mutta tärkeä signaali. 


KESKISUOMALAINEN JULKISTI:



Mielipide: Elinvoimaa kuntiin menoja karsimalla

Kari Halttunen

Kuntien talousahdinko jatkuu koronaelvytyksen jälkeen. Milloin valtiolta tulee ukaasi siitä, että kuntien päällekkäinen hallinnollinen työ lopetetaan maakunnissa?

Näin saataisiin kuntiin elinvoimaa kuluja vähentämällä. Ennen pitkää kunnat ajautuvat tilanteeseen, jossa hallinnon työt on organisoitava uudelleen ja keskitettävä vaikka maakunnalliseen palvelukeskukseen. Ulkoistus ei ole ilmaista mutta alentaa varmasti kuluja.

Johtajia ja erilaisia päälliköitä näyttää kunnissa olevan paljon. Täytyykö joka kunnassa olla talous-, henkilöstö-, ict-, ym. hallinnon toimintoja?

MYÖS infrastruktuuriin, kuntarakenteeseen ja koulutukseen liittyy paljon päällekkäistä johtamista ja hallinnollista toimintaa, käyttöomaisuutta ja investointeja.Epäyhtenäinen ict- ja tietojärjestelmärakenne on kallis ja kruunaa kaiken.

Muutos vaatii varmasti myös lainsäädännön muutosta. Mielestäni se kannattaisi laittaa valmisteille. Samalla voisi muuttaa kuntalakia siten, että kunnanvaltuutettujen määrä aluksi puolitetaan.

Puolueiden tehtävä on arvioida valtuutettujen osaamispotentiaali. Kokonaiskulujen osalta muutos olisi symbolinen mutta tärkeä signaali.

sunnuntai 27. kesäkuuta 2021

SUOMEN PANKIN TALOUSENNUSTE

SUOMEN PANKIN

TALOUSENNUSTE

407.

27.6.2021


Pandemian helpottuminen vauhdittaa talouskasvua laaja-alaisesti. Vahva kuluttajien luottamus ja patoutuneen kysynnän purkautuminen tukevat kotitalouksien kulutusta. Suomen vienti palautuu nopeasti kohti kriisiä edeltänyttä tasoa vientimarkkinoiden elpyessä, ja myös investoinnit tukevat talouskasvua. 


Suomen talous kasvaa 2,9 % vuonna 2021 ja 3,0 % vuonna 2022. Nopea kasvu jää kuitenkin väliaikaiseksi. Vuonna 2023 BKT:n kasvu hidastuu 1,3 prosenttiin, mikä heijastaa ikääntyvän talouden vaimeita pidemmän aikavälin kasvuedellytyksiä.


Lähteet: Tilastokeskus ja Suomen Pankki.
Ennusteen keskeiset tulemat
Prosenttimuutos edellisestä vuodesta201920202021e2022e2023e
Bruttokansantuote1,3-2,82,9 (2,6)* 3,0 (2,7)* 1,3 (1,2)* 
Yksityinen kulutus0,7-4,93,34,61,3
Julkinen kulutus2,02,32,4-0,90,7
Kiinteät investoinnit-0,9-3,11,63,22,4
   Yksityiset kiinteät investoinnit-1,6-4,61,33,72,6
   Julkiset kiinteät investoinnit2,33,42,71,51,4
Vienti6,7-6,65,95,53,0
Tuonti2,2-6,65,45,33,1
      
Kysyntäerien vaikutus kasvuun     
Kotimainen kysyntä0,6-2,82,62,91,4
Nettovienti1,70,00,20,1-0,1
Varastojen muutos ja tilastovirhe-1,00,00,00,00,0
      
Säästämisaste, kotitaloudet, %0,55,63,50,40,1
      
Vaihtotase, % BKT:stä-0,30,3-0,1-0,1-0,2
      
 201920202021e2022e2023e
Työmarkkinat     
    Tehdyt työtunnit1,3-2,01,01,30,5
    Työlliset1,1-1,50,91,00,7
    Työttömyysaste, %6,77,77,76,96,7
Yksikkötyökustannukset1,11,12,20,31,5
    Palkansaajakorvaukset työntekijää kohti1,3-0,14,22,32,1
    Tuottavuus0,2-1,32,02,00,7
      
Bruttokansantuote, hintaindeksi1,51,71,51,41,6
    Yksityinen kulutus, hintaindeksi1,00,41,71,41,7
      
Yhdenmukaistettu kuluttajahintaindeksi1,10,41,71,41,6
    Pl. energia1,00,81,21,51,6
    Energia3,0-5,06,70,60,8
*Maaliskuu 2021 ennuste.