perjantai 29. maaliskuuta 2019

SUURUUDENHULLUJA SUUNNITELMIA

SUURUUDENHULLUJA
RAIDESUUNNITELMIA


Päätoimittaja Pekka Mervola kysyy 29.3.2019 aiheellisesti 
” Pitäisikö radat  saada ensin kuntoon”.

Valtioneuvoston linnassa 1.2.  järjestettiin 
liikenneministeriön tiedotustilaisuus ministeri
Anne Bernerin (kesk.) johdolla. Aiheena 
oli Suomen raideliikenteen kehittäminen. 

Tarkoitus oli perustaa yhtiö työnimeltään Oy 
Suomen Rata Ab. Tämän yhtiön alle oli tarkoitus 
perustaa hankeyhtiöitä kehittämään pääosin mahtikolmio 
Helsinki -Turku -Tampere ratayhteyksiä.

Em. tilaisuudessa ministeri Berner esitti jopa
suuntaa antavia  kassavirtalaskelmia vuosille 2020-2070.
Vastaavanlaisia laskelmia olen nähnyt viimeksi
tietotekniikkahurman aikaan, jolloin jalat olivat
tukevasti ilmassa. Miljardeja sinne ja miljardeja
tänne - tuloksesta ei ole harmainta aavistusta.

Hankeyhtiöt on näppärä tapa siirtää velkoja 
valtion taseesta, mutta jos näiden yhtiöiden 
tulorahoitus ei riitä kannattavaan liiketoimintaan, 
niin koko Suomen veronmaksajat maksavat 
nämä raideliikennejärjestelyt.  

Lisäksi on huomattava, että alue saa radan 
synergiaedut  hyväkseen.  Mm. väestön muutto  
muualta maasta  kasvaa näille alueille elinvoiman 
lisääntymisen myötä, yritystoiminnasta puhumattakaan.

Suunnitelmat ovat ministeriössä odottamassa seuraavaa
hallitusta. Jatkuuko yhtiöitysten valmistelu - 
vai puututaanko nykyisen verkon akuutteihin 
ongelmiin - sen aika näyttää.

Ironista asiassa on se, että Helsingin kaupungintalolla
samaan aikaan kaadettiin sotea  ja edistettiin 
raideliikenteen yhtiöitystä  - oikein urakalla. Kun 
sote ja hallitus kaatuivat niin siitä iloittiin, mutta kun 
raiteiden yhtiöityspäätökset lykkääntyivät  - sitä surtiin. 

Kaikkea ei voi saada. Aika  näyttää ottavatko 
pormestarit Vapaavuori ja Tampereen Lyly hankkeen 

uudelleen komentoonsa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti