SUURUUDENHULLUJA
RAIDESUUNNITELMIA
Päätoimittaja Pekka Mervola kysyy 29.3.2019 aiheellisesti
” Pitäisikö radat saada ensin kuntoon”.
Valtioneuvoston linnassa 1.2. järjestettiin
liikenneministeriön tiedotustilaisuus ministeri
Anne Bernerin (kesk.) johdolla. Aiheena
oli Suomen raideliikenteen kehittäminen.
Tarkoitus oli perustaa yhtiö työnimeltään Oy
Suomen Rata Ab. Tämän yhtiön alle oli tarkoitus
perustaa hankeyhtiöitä kehittämään pääosin mahtikolmio
Helsinki -Turku -Tampere ratayhteyksiä.
Em. tilaisuudessa ministeri Berner esitti jopa
suuntaa antavia kassavirtalaskelmia vuosille 2020-2070.
Vastaavanlaisia laskelmia olen nähnyt viimeksi
tietotekniikkahurman aikaan, jolloin jalat olivat
tukevasti ilmassa. Miljardeja sinne ja miljardeja
tänne - tuloksesta ei ole harmainta aavistusta.
Hankeyhtiöt on näppärä tapa siirtää velkoja
valtion taseesta, mutta jos näiden yhtiöiden
tulorahoitus ei riitä kannattavaan liiketoimintaan,
niin koko Suomen veronmaksajat maksavat
nämä raideliikennejärjestelyt.
Lisäksi on huomattava, että alue saa radan
synergiaedut hyväkseen. Mm. väestön muutto
muualta maasta kasvaa näille alueille elinvoiman
lisääntymisen myötä, yritystoiminnasta puhumattakaan.
Suunnitelmat ovat ministeriössä odottamassa seuraavaa
hallitusta. Jatkuuko yhtiöitysten valmistelu -
vai puututaanko nykyisen verkon akuutteihin
ongelmiin - sen aika näyttää.
Ironista asiassa on se, että Helsingin kaupungintalolla
samaan aikaan kaadettiin sotea ja edistettiin
raideliikenteen yhtiöitystä - oikein urakalla. Kun
sote ja hallitus kaatuivat niin siitä iloittiin, mutta kun
raiteiden yhtiöityspäätökset lykkääntyivät - sitä surtiin.
Kaikkea ei voi saada. Aika näyttää ottavatko
pormestarit Vapaavuori ja Tampereen Lyly hankkeen
uudelleen komentoonsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti