maanantai 4. maaliskuuta 2019

KESKI-SUOMI RATAMOTTIIN

KESKI-SUOMI 
RATAMOTTIIN

Jyväskylästä junalla tunnissa Tampereelle, kirjoittavat
kaupunginvaltuutetetut  (vihr.) Meri Lumela ja Tuija Mäkinen.
(Ksml 4.3.) Kirjoittajien ja keskisuomalaisten
 kannattaa  huomioida, että 1.2.  järjestetyn 
liikenneministeriön tiedotustilaisuuden aiheena 
oli juuri Suomen raideliikenteen kehittäminen. 

Tarkoitus on perustaa yhtiö, jonka työnimi on Oy 
Suomen Rata Ab. Tämän yhtiön alle olisi tarkoitus 
perustaa hankeyhtiöitä kehittämään pääosin mahtikolmio 
Helsinki -Turku -Tampere ratayhteyksiä.

Tällöin on huomattava, että em. alue saa myös radan 
synergiaedut  hyväkseen.  Mm. väestön muutto  
muualta maasta  kasvaa näille alueille elinvoiman 
lisääntymisen myötä, yritystoiminnasta puhumattakaan.

Em. tilaisuudessa esiteltiin jopa suuntaa antavia 
kassavirtalaskelmia vuosille 2020-2070.
Vastaavanlaisia laskelmia olen nähnyt viimeksi
tietotekniikkahurman aikaan, jolloin jalat olivat
tukevasti ilmassa.

Hankeyhtiöt on näppärä tapa siirtää velkoja pois
valtion taseesta, mutta jos näiden yhtiöiden 
tulorahoitus ei riitä kannattavaan liiketoimintaan, 
niin koko Suomen veronmaksajat maksavat 
nämä raideliikennejärjestelyjen velat.

Keskisuomalaisten päättäjien kannattaa
paneutua huolella liikenneministeriön suunnitelmiin
ja laskelmiin vuosille 2020-2070. On mahdollista, 
että puutteelliset liikenneyhteydet vaikeuttavat 
Jyväskylän ja koko maakunnan kehittymistä tulevina 
vuosikymmeninä.

?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti