KESKI-SUOMI
RATAMOTTIIN
Jyväskylästä junalla tunnissa Tampereelle, kirjoittavat
kaupunginvaltuutetetut (vihr.) Meri Lumela ja Tuija Mäkinen.
(Ksml 4.3.) Kirjoittajien ja keskisuomalaisten
kannattaa huomioida, että 1.2. järjestetyn
liikenneministeriön tiedotustilaisuuden aiheena
oli juuri Suomen raideliikenteen kehittäminen.
Tarkoitus on perustaa yhtiö, jonka työnimi on Oy
Suomen Rata Ab. Tämän yhtiön alle olisi tarkoitus
perustaa hankeyhtiöitä kehittämään pääosin mahtikolmio
Helsinki -Turku -Tampere ratayhteyksiä.
Tällöin on huomattava, että em. alue saa myös radan
synergiaedut hyväkseen. Mm. väestön muutto
muualta maasta kasvaa näille alueille elinvoiman
lisääntymisen myötä, yritystoiminnasta puhumattakaan.
Em. tilaisuudessa esiteltiin jopa suuntaa antavia
kassavirtalaskelmia vuosille 2020-2070.
Vastaavanlaisia laskelmia olen nähnyt viimeksi
tietotekniikkahurman aikaan, jolloin jalat olivat
tukevasti ilmassa.
Hankeyhtiöt on näppärä tapa siirtää velkoja pois
valtion taseesta, mutta jos näiden yhtiöiden
tulorahoitus ei riitä kannattavaan liiketoimintaan,
niin koko Suomen veronmaksajat maksavat
nämä raideliikennejärjestelyjen velat.
Keskisuomalaisten päättäjien kannattaa
paneutua huolella liikenneministeriön suunnitelmiin
ja laskelmiin vuosille 2020-2070. On mahdollista,
että puutteelliset liikenneyhteydet vaikeuttavat
Jyväskylän ja koko maakunnan kehittymistä tulevina
että puutteelliset liikenneyhteydet vaikeuttavat
Jyväskylän ja koko maakunnan kehittymistä tulevina
vuosikymmeninä.
?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti