tiistai 2. lokakuuta 2018

TULEEKO KIRKKOPUISTON PARKKITALOSTA AIKANAA KATAKOMBI?


TULEEKO KIRKKOPUISTON 
PARKKITALOSTA AIKANAAN 
KATAKOMBI?


Jyväskylässä käydään tällä hetkellä
osin tunteikasta keskustelua parkkitaloista.
Nyt on esillä Kirkkopuiston suunnitelma.

Tuntuu omituiselta, että muutama vuosi
sitten kaupungilla oli tavoitteena
häätää kaikki yksityisautoilu pois
keskustasta ja nyt parkkitalot tuntuvat
olevan keskeinen kehityskohde.
Parkkitalo rakennetaan vaikka kirkon alle.

Rakennuksia ja rakennelmia tehdään
ajatellen kymmenien vuosien käyttöikää.
Tälle aikajaksolle on ennustettu
autoilun radikaalia muutosta.
On visioitu, että yksityisautoilu
lähes loppuu ja autot kulkevat yhteiskäytössä ja
jopa ilman kuljettajaa. Uskokoon ken tahtoo.  

Jyväskylässä ei ilmeisesti tähän uskota edes
ympäristöaktiivien leirissä.
Jos kuitenkin ennuste toteutuu vaikka
puolittain, niin miten tämä on huomioitu
parkkiyhtiön suunnitelmissa?  Tehdäänkö
kirkon alle rakennetusta parkkihallista
aikanaan katakombi?

Sanomalehti Keskisuomalainen julkisti
kirjoituksen 2.10.2018

torstai 27. syyskuuta 2018

MENEEKÖ EDUSKUNTA TUULIAJOLLE - TAAS?

MENEEKÖ EDUSKUNTA 
TUULIAJOLLE - TAAS?

Eduskunnan toiminta ennen viime vaaleja 
muistutti lähinnä murrosikäisten koululaisten
käytöstä ennen kesälomille pääsyä.
Kansanedustajat äänestivät jopa
omia esityksiään vastaan.

Sama näyttää tapahtuvan neljän vuoden päästä 
uudelleen. Erona on vain se, että
vastuuton toiminta käynnistyi nyt aikaisemmin.
Esimerkiksi eduskunnan kyselytunnin katselu 
on yhtä piinaa.  

Jos nyt julkisen sektorin rakenneuudistukset
jäävät tekemättä, tiedustelulait eivät toteudu
ja ulkomaalaisten maa-alueiden hankintaa
ei rajoiteta, niin  eduskunnan uskottavuus
on kovasti koetteilla.  

Milloin eduskunnasta löytyy järkevien ihmisten 
blokki yli puoluerajojen ja se  toimii maan parhaaksi?

Joko  ensi vaalien jälkeen?

Sanomalehti Keskisuomalainen julkisti 
kirjoituksen 5.10.2018

tiistai 18. syyskuuta 2018

MITEN JALKAUTUU VIHREÄT ENERGIA-AATTEET KUNTATASOLLE

MITEN JALKAUTUU VIHREÄT 
ENERGIA-AATTEET 

KUNTATASOLLE?

Kuuman kesän jälkeen ilmastonmuutos tuntuu 
olevan politiikassa päivän sana. Vihreät ovat 
kertoneet, että seuraavat vaalit ovat ilmastovaalit. 
Kaupungit on merkitty saastuttajien ja syyllisten
pitkään listaan. 

Miten tämä poliittinen  julistus kytketään  
lähivuosina käytännön toiminnaksi kunnissa -
esimerkiksi Jyväskylässä?  Miten nykyiseen
energiapolitiikkaan vaadittavat muutokset
heijastuvat tänne? 

Silloin kun koko planeetan ilmastonmuutoksen 
torjunta ja sen vaikutus kuntaveroprosenttiin
kohtaavat - alkaa arkirealismi hahmottua ja
herää kysymyksiä.

Mikä on kuntakohtainen teknis-taloudellinen 
suunnitelma haaveen toteuttamiseksi?  Mikä 
vaikutus sillä on kuntien taseeseen ja tulokseen? 
Mitkä ovat kuntien veroprosentit sen jälkeen kun 
vaaditut ilmastoteesit on viety kuntatasolle ?  

Kuntalaiset kyllä ymmärtävät  euroja, watteja ja  
päästötonneja - puhetta tähän maailmaan mahtuu.

torstai 13. syyskuuta 2018

TOUKO AALTI SAIRASLOMALLE

VIHREIDEN PUHEENJOHTAJA 
TOUKO AALTO SAIRAS-LOMALLE

Tänään 13.9.2018 aamupäivällä julkistin jutun Vihreiden 
puheenjohtajan tilanteesta.

Klo 17 julkistettiin, että hän siirtyy sairaslomalle.

Jo pitkään Aalto on käynyt ylikierroksilla ja
sen on moni tajunnut.

Ikavä tapaus, mutta se että ennakoin puheenjohtajan
vaihtumista tullee tapahtumaan.

Toivotaan, että Aalto tervehtyy ja palaa tehtäviin, joihin
hänellä riittää kapasiteetti.


VIHREIDEN ENERGIA-AATTEET: CASE JYVÄSKYLÄ

VIHREIDEN ENERGIA-AATTEET: 
CASE JYVÄSKYLÄ

Touko Aalto mellastaa epätoivon vallassa ja
moittii kaikkia muita ilmastopolitiikan
laiminlyönnistä.

Hän toistaa samaa mantraa jatkuvasti. Ilmeisesti
paniikissa.  Mitään konkreettista ei ole.

Vihreillä alkaa keväällä puheenjohtajan vaihtoviikot.
Emma Kari on jo aloittanut Ville Niinistön tukemana
kampanjan.

Miten käy Touko Aallon oppien paikallispolitiikassa?

Siitä kirjoitus alla:

Ilmastonmuutos tuntuu olevan politiikassa
päivän sana.  Vihreiden puoluejohtaja Touko Aalto
on kertonut, että seuraavat vaalit ovat ilmastovaalit.
Miten tämä poliittinen julistus kytketään 
lähivuosina käytännön toiminnaksi Jyväskylässä?

Aalto on kaupunginvaltuuston jäsen, joten hän on
varmaan siis miettinyt, miten  Jyväskylä hoitaa jatkossa 
näitä vihreitä teesejä soveltavan energiahuollon? 

Me kaupunkilaiset jäämme mielenkiinnolla odottamaan
vihreän valtuustoryhmän energiapoliittista toiminta-ja 
taloussuunnitelmaa, täytyyhän Aallon soveltaa oppejaan 
myös käytännössä. Mikä vaikutus sunnitelmalla on  
energiayhtiön ja koko  kaupunkikonsernin taseeseen  
ja tulokseen?

Esityksen  voi julkistaa seuraavan talousarvion yhteydessä. 
Kaupungin taloudessa eurot, watit ja päästötonnit ovat 
tässä asiassa oleellisia - puhetta maailmaan mahtuu. 


sunnuntai 2. syyskuuta 2018

BUDJETTIRIIHI ON TEATTERIA

Budjettiriihi on teatteria

Siltarumpupolitiikkaa - näinhän budjettiriihen
päätöksiä on joskus kutsuttu.

Silloin kun valtion budjetin loppusumma 55
miljardia euroa ja budjettiriihessä puhutaan
miljoonista niin näihän se on.

Tuntuu siltä, että osa kansanedustajistakaan ei
erota miljoonaa ja miljardia toisistaan.
Se on surullista, mutta vaaleilla heidät on
valittu ja demokratia on puhunut.

Keskisuomalainen julkisti ystävällisesti
kirjoitukseni aiheesta 2.9.2018.

Alla kirjoitus.

**********************************************************************
Taas oli budjettiriihi kuumana. Hallitus selvitti taloustilanteen 
haastavuutta ja oppositiopuolueet varjobudjettejaan.

Tosiasiassa valtion budjetin määrärahat pohjautuvat valtaosin 
lakisääteisiin menoihin. Olennaista määrärahoissa on olla hereillä, 
kun lakeja säädetään.

Vaikka budjettiriihi lämmitetään kuinka kuumaksi, sen 
merkitys on siis pieni kokonaistalouden kannalta.

Kaikesta huolimatta eduskunta on taas budjettikuumeessa, 
jota kestää pitkälle syksyyn. Lääkettä siihen ei ole ja vaalit 
vielä pahentavat tautia.

Lisääkö tämä politiikan uskottavuutta? Ei.


keskiviikko 29. elokuuta 2018

SUOMI PELINAPPULANA

SUOMI PELINAPPULANA


Viestinnän professori Anu Kantola kirjoitti Hesarissa
erinomaisen analyysin tämän hetkisestä maailman
poliittisesta tilanteesta. 

Hyvä yhteenveto/lainaus loppuyhteenvedosta.

”Suomessa onkin aika totutella olemaan yksi pelinappula 
suuressa pelissä. Viime viikolla Putin, tällä viikolla 
Macron, jonka huomenna keskiviikkona alkavalla 
valtiovierailulla ehkä selviää, mitä hänellä on 
mielessään Suomen varalle”

Kirjoittaja on viestinnän professori Helsingin 
yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa.

Lue koko kirjoitus  tästä linkistä:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005805624.html


Tai lue se valokuvasta.

VAALIBUDJETTIKUUME EDUSKUNNASSA NOUSEE



VAALIBUDJETTIKUUME 
EDUSKUNNASSA NOUSEE


Vuosikymmeniä on kokoonnuttu budjettiriiheen
ja taas se on ollut kuumana. Hallitus selvittää 
taloustilanteen haastavuutta ja oppositiopuolueet 
hääräävät varjobudjettiensa kanssa. 

Tosiasia on se, että valtion budjetin
määrärahat pohjautuvat valtaosin lakisääteisiin
menoihin.  Olennaista määrärahojen suhteen
on olla hereillä kun lakeja säädetään.
Vaikka budjettiriihi lämmitetään kuinka 
tulikuumaksi niin sen merkitys on siis pieni 
kokonaistalouden kannalta. 

Kaikesta huolimatta, eduskunta on 
taas budjettikuumeessa ja se kestää pitkälle 
syksyyn.  Lääkettä siihen ei ole
ja vaalit vielä pahentaa tautia. Lisääkö
tämä politiikan uskottavuutta - ei.

torstai 16. elokuuta 2018

SUURET KAUPUNGIT BUDJETTILOBBAREINA

SUURET KAUPUNGIT
BUDJETTILOBBAREINA

Joka vuosi Keski-Suomessa jännitetään saadaanko
valtion budjetista rahaa teiden ja raiteiden
parantamiseen.

Melkein joka vuosi on tullut pettymys. Rahat menevät
niille paikkakunnille, joilla on vahvat ministerit.

Meillä Keski-Suomessa ei ole ollut oikeastaan koskaan
”herralykkyä”.

Mm. Jyväskylä-Tampere ratavälin päätökset olisi
pitänyt saada aikanaan -  pari-kolmekymmentä vuotta sitten.

Nyt se on myöhäistä.

Kirjoitin vuoden 2019 budjetista mielipidekirjoituksen
Keskisuomalaiseen, jonka lehti ystävällisesti
julkaisi.

KIRJOITUS ALLA
******************************************************************
Mielipidekirjoitus 14.08.2018 

Kevään aikana on ollut havaittavissa, että Helsinki, Turku ja Tampere 
ovat aktivoituneet ja vetävät pienempiä kaupunkeja perässään
kuin pässiä narussa.

Valtion budjetin käsittely vuodelle 2019 on alkamassa. On 
mielenkiintoista seurata, onko em. alueiden budjettilobbaus 
yhtä aktiivista ja tehokasta kuin niiden esiintyminen 
kaupungistumisen esikuvana. 

Kuinka paljon Helsinki- Tampere-Turku - kolmio saa määrärahoja 
maa-, raide- j a ilmaliikenteen kehittämiseen ja muuhun infraan?

Mikä on muiden alueiden osuus? Saako Oulun seutu ja 
Lappi jonkun lohdutuspalkinnon tänäkin vuonna? 
Jaksaako Savo-Karjala ponnistaa entiseen malliin? 
Mikä on Keski-Suomen osa?

Kun puhutaan alueiden vetovoimatekijöistä, niin 
infra on se pohja, jolle elinkeinoelämä, 
työpaikat ja asuminen perustuu. 

Budjetti antaa suuntaa tulevasta.


tiistai 31. heinäkuuta 2018

TALOUSLUKUTAITOA EDUSKUNTAAN

TALOUSLUKUTAITOA
EDUSKUNTAAN

Jätin alla olevasta kirjoituksesta pois sen että ylivelkaantuminen,
korkojen nousu ja asuntojen hintojen voimakas lasku 
yhdistelmänä voinee siis johtaa kansantalouden kriisiin.
Kulutusluottojen pakkoperintä voi olla myös edessä.

Tällainen kiinteistö-, asuntoriskin realisoituminen 
on meille tuttu 1990 alussa ja kymmenen vuotta sitten 
Yhdysvalloissa ja Irlannissa.

Jos vielä globaali talous sakkaa 2020 loppupuolella 
niin soppa on valmis.

Aika näyttää mikä vaikutus bruttokansantuotteen
kehitykseen on kun kotitalouksien velkavetoapu 
aikanaan loppuu.

HUOMAA MYÖS HESARIN ARTIKKELI, JOSSA
SUOMEN PANKIN PÄÄJOHTAJA OLLI REHN
TUO ESILLE KAKSI SUOMEN TALOUSONGELMAA:
PIKAVIPIT JA ASUNTOJEN VELKAVIPURAHOITUS.
KS. VALOKUVA ALIMPANA

Alla kirjoitus:

Suomen Pankin mukaan kansalle tarvitaan lisää valistusta 
ja talouslukutaitoa (julkaisu Talouslukutaito 2020-luvulla). 
Mielestäni talouslukutaitoa olisi tarvittu muutama vuosi 
sitten eduskunnassa.

Suomeen on muodostunut kotitalouksien velkapommi 
samaan aikaan kun eduskunta on keskittynyt riitelemään 
sote-uudistuksesta yli 10 vuoden ajan. Maksuhäiriötä on 
kasaantunut samoille henkilöille ja heitä on lähes 400000. 
Kaikkiaan luottoja kotitalouksille on nyt jo 130 miljardia 
euroa eli yli tuplaten Suomen vuosibudjetti.

Nykyinen pankkisektori on lainakaton muodossa osa 
rahoitusjärjestelmän ja kansantalouden vakautta, mutta 
ongelmaksi ovat tulleet ns. pikavippifirmat ja rakennusliikkeiden 
asuntojen velkavipukauppa. Suomi tarvitsee ns. positiivisen 
luottorekisterin, johon henkilön kaikki lainat yhdistellään. 

Se, ollaanko jo myöhässä, selviää parissa vuodessa. 
Paisunut velkamäärä voi sisältää seuraavan 
talouskatastrofin ainekset.


lauantai 21. heinäkuuta 2018

PATOLOGINEN VALEHTELIJA JA SUURRIKOLLINEN KOHTASIVAT

PATOLOGINEN VALEHTELIJA JA SUUR-RIKOLLINEN
KOHTASIVAT

Suomen Kuvalehden päätoimittaja Ville Pernaa sanaili 
muistaakseni näin räväkästi Ylen ohjelmassa Suomessa 
tapahtunutta  Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien 
kohtaamista 16.7.2018.

Etu Suomen kannalta tapaamisen suhteen on se, että
nyt tiedämme, että em. maihin ei voi luottaa.

Molemman päämiehet valehtelivat sujuvasti
yhteen ääneen koko maailman edessä.

Mainilan laukaukset on syytä pitää mielessä
entistä paremmin.  Mikään ei ole muuttunut
niistä ajoista.


perjantai 20. heinäkuuta 2018

SUOMEN VELKAPOMMI TIKITTÄÄ- SOTESTA VAIN RIIDELLÄÄN?

SUOMEN VELKAPOMMI TIKITTÄÄ - 
SOTESTA VAIN RIIDELLÄÄN

Suomessa maksuhäiriöt ovat kasaantuneet
samoille henkilöille ja heitä 
on lähes 400.000. Suomen Pankin mukaan
kansalle tarvitaan lisää valistusta ja talouslukutaitoa.

Mielestäni  talouslukutaitoa olisi tarvittu muutama 
vuosi sitten eduskunnassa, jotta olisi
osattu varautua kotitalouksien velkaantumiseen
tarpeellisen lainsäädännön muodossa.

Suomeen tarvitaan viipymättä luottorekisteri,
johon kaikki velallisten luotot yhdistetään.

Pankkisektorin ulkoisten toimioiden antamien 
kulutusluottojen määrä ja rakennusliikkeiden 
asuntojen vakuudeton  velkavipukauppa on jo 
paisunut huolestuttavalle tasolle. Em. luottojen
tarkkaa kokonaismäärää ei taida tietää kukaan.
Kaikki rekisteröitävät luotot kotitalouksille on 
nyt jo yli 100 miljardia euroa eli tuplaten 
Suomen vuosibudjetti. 

Nyt siis  valtionvarainministeriössä ja  
oikeusministeriössä pohditaan lakisääteisiä 
mahdollisuuksia luottorekisterin suhteen ja 
Suomen Pankissa ja  Finanssivalvonnassa 
tehdään talousohjeita. 

Se, ollaanko jo myöhässä, selviää muutamassa
vuodessa. Paisunut velkamäärä sisältää
seuraavan talouskatastrofin ainekset.
Sitä ei aiheuta globaali talous, vaan se kehiteltiin
aivan itse - eduskunnan riidellessä sote-asioista.  


tiistai 10. heinäkuuta 2018

KELAN JÄLJET PELOTTAVAT

KELAN JÄLJET
PELOTTAVAT

Kelan toiminta soten tietojärjestelmä ja verkkopalvelujen
on herättänyt paljon keskustelua.

Mielestäni Kelan osaamista on liioiteltu runsaasti.
Kelan pääjohtaja Elli Aaltosella tuntuu olevan
ylioptimistinen käsitys osaamisen tasosta tai
hän ei ymmärrä miten laaja ja integroitu
järjestelmäkokonaisuus on kyseessä.

On jopa esitetty ajatuksia, että Kela olisi soten keskeinen
toimija.  Mm. professori Neittaanmäki on julkisuudessa
ylistänyt osaamista.

Se, että Kela ylläpitää ja kehittää esimerkiksi Kanta-järjestelmää
ei riitä.

Varsinaista operatiivisten järjestelmien osaamista
ei laitoksella ilmeisesti ole.

Kirjoitin asiasta Keskisuomalaisen mielipidepalstalla
ja kirjoitus on alla.


Mielipidekirjoitus 10.07.2018  


Miten kävikään, kun toimeentulotukitehtävät siirrettiin 
kunnilta Kelaan.  Palvelut olivat kuukausia sekaisin. Nyt 
Kela on kilpailuttanut taksikyytien järjestelyt ja huonolla 
menestyksellä.

Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen sanoo, että 
”Kela voi auttaa sote-uudistuksessa”. Apu koskisi
 ilmeisesti verkkopalveluja ja tietojärjestelmiä. 

Jäljet pelottavat. ”Avunanto” toimeentulotuki- ja 
taksiasioissa ei ole hyvä referenssi.

Toivottavasti tämä ”apu” kohdistuu siihen, että 
Kela avaa tarpeelliset liittymät omiin järjestelmiinsä 
soten operatiivisten järjestelmien rakentajille ja 
osaajille – ja pysyy siinä roolissa.

Maa ei kaipaa lehtiin otsikoita ”Kela sotki Suomen 
sote-palvelut”. Käytännön prosessien tuntemus on 
pettänyt kahdessa esimerkkitapauksessa, ja ne ovat 
pieniä projekteja. Ei kahta ilman kolmatta ja 
suutari pysyköön lestissään, sanovat vanhat sanonnat.

Kari Halttunen

Jyväskylä

lauantai 30. kesäkuuta 2018

KUNTATALOUDEN RAPORTOINTIAIKATAULU ON JÄÄNYT AJASTAAN JÄLKEEN

Kuntatalouden  
raportointiaikataulu
on jäänyt ajastaan jälkeen? 

 Malliesimerkki on Jyväskylästä.

Jyväskylän kaupungin tarkastuslautakunta
on saanut vuoden 2017 tarkastusraporttinsa 
valmiiksi toukokuun puolessa  välissä.

Tarkastuslautakunta esittää, että valtuusto pyytää 
kaupunginhallitukselta selvitykset viimeistään 
17.9.2018 ja ne esitellään valtuustolle 1.10.2018.
Aikataulu periytynee niiltä ajoilta kun tilit 
tehtiin vielä sulkakynällä ja toimintaa suunniteltiin
tupakka-askin kanteen.

Jyväskylä voisi olla esimerkkinä ja muuttaa
käytäntöjä siten, että koko prosessi olisi
valmis toukokuun loppuun mennessä - ennen
seuraavan vuoden talousarvion valmistelua.

Näin tarkastuslautakunnan edellisen vuoden havaintoihin
voitaisiin  reagoida jo seuraavan vuoden

alkupuolella - ei syksyllä.

MIKÄ ON VELKAVIPIRAKENTAMISEN TILANNE

Mikä on velkavipurakentamisen
tilanne 27.6.2018?

YLE-uutiset 27.6.2018 julkisti tiedon, että
asuntorakentaminen ja nimenomaan
”velkavipurakentaminen” on vähentymässä.

Kuten Hippos-kirjoituksessani toin esille, niin
rakennustoiminta ja sen pahin buumi
alkaa hiipua.

Voi olla, että se on jopa ennakoitua
nopeampaa.

Syksyllä tiedämme asiasta lisää.


maanantai 18. kesäkuuta 2018

MIKÄ ON HIPPOS-RISKIEN KOKO KUVA?

Mikä on Hippos-riskien 
koko kuva?

Keskisuomalainen-lehti julkisti jutun Hippos-2020
hankkeen makrotason riskeistä. Teksti alla.
Lisäksi lehti julkisti kaksi muuta kirjoitusta
aiheesta - kiitos siitä lehden toimitukselle.

Toivottavasti kaupungivaltuuston jäsenet ja
kaupunkilaiset ymmärtävät, että hanke voi
vaikka peruuntua tai jäädä vaikka kesken.

Se on huolestuttavaa, että yksikään kaupungin-
valtuutettu ei  kokouksessa 28.5.2018 ottanut
kriittistä näkemystä hankkeen suhteen.

Ryhmien puheenjohtaja olivat sopineet asian
ja pitivät 3 minuutin puheenvuorot.

Ja sitten nuija kopsahti pöytään
- ja päätös syntyi yksimielisesti.

Syksyllä on mielenkiintoista miten asia etenee -
vai tyssääkö hanke alkuunsa?

****************************
Mielipidekirjoitus 17.06.2018 

Tämän lehden pääkirjoituksessa (KSML 30.5.) todetaan aivan
 oikein, että Hippos 2020 -projektin  riskeistä on puhuttu vähän.

Kun riskeistä puhutaan, voi kysyä, mikä on suunnitelman 
makrotalouden näkymä? 

Nyt eletään yleistä talouskasvun huumaa. On huomattava, 
että seuraavan  laskusuhdanteen ennakoidaan alkavan jo 
vuonna 2020 ja sen neljännellä kvartaalilla.  Yleensä 
rakentaminen ja tilojen kysyntä reagoi suhdanteen laskuun
 jo nopeammin.

Lisäksi velkavipuhankkeille ollaan asettamassa rajoitteita, 
joka hidastanee  asuntorakentamisen yleistä buumia. 
Hippos-suunnitelma sisältää  asuntorakentamisoikeutta
 huomattavan määrän.

Miten ennakoitu taantuma tulee vaikuttamaan hankkeen 
rakentamiseen,  projektin vaiheistukseen ja rahoitukseen?

Jäädään odottamaan, mikä on investorien näkemys projektin
 aikataulutukseen ja laajuuteen. Se selvinnee syksyllä.

Jyväskylän kaupunginvaltuuston tahtotila on nyt selvillä.
****
Mielipide 28.05.2018

Hippos2020-hankkeen valtuustokäsittely on alkamassa. Kuntalaisen 
järjen mukaan on hyvä, että valtuusto teetättää hankkeen sopimusten 
ja toimintasuunnitelman tarkastuksen ulkopuolisella tilintarkastajalla. 
Onko näin tarkoitus menetellä? 

Se ei ole tiedossa.

Hanke kannattaa valtuuston kokouksessa tänään maanantaina 
äänestää pöydälle ja odottaa tarkastuksen tulosta.
Ulkoisen tarkastuksen muodostavat tarkastuslautakunta, 
kaupunginreviisori ja tilintarkastaja. Kaupunginreviisorilla on 
hallintosäännön mukaan valtuus hankkia lisäpalveluja talousarvion 
puitteissa. 

Nyt niitä tarvitaan, koska Hippos 2020 projektin aineisto on hyvin laaja.

Tarkastuselin antaisi sitten riippumattoman lausunnon hankkeesta jo 
valmisteluvaiheessa. Ei ole tarkoituksenmukaista, että lausunto 
annettaisiin vasta tilikauden päätyttyä – silloin se on jo myöhäistä. 
Nykyinen hallintosääntö ei saa rajoittaa hankekohtaisen lausunnon 
antamista kesken tilikauden näin tärkeässä asiassa.

Valtuuston tulee siis selvittää tarkastuksen mahdollisuus, aikataulu 
ja tarkastajien kyky vastata nopeasti kyseiseen toimeksiantoon. 

Valtuusto asettaa tarkastuslautakunnan, joten toivottavasti se 
voi myös käyttää sitä apunaan Hippos2020-hanketta arvioitaessa.
*******
Mielipide 14.05.2018

Jyväskylässä keskustellaan Hippos 2020 -hankkeesta. 
Kaupungilla kerrotaan, että veronmaksajien osuus on 
30 miljoonaa euroa. Luku vaikuttaa pieneltä.

Kuka kuntaveron maksaja ja kaupunkilainen siihen uskoo? 

Mitkä ovat mahdolliset ylläpitokustannukset? Paljonko 
kaupungin tytäryhtiöt rakentavat alueelle infraa?Tämä 
kustannustason varmistaminen koskee myös 
Sihvonen–Suomi–Viitanen-mallia (KSML 4.5.), jos 
sen tyyppinen ratkaisu tulee kysymykseen. Usein Tilapalvelun 
laskelmat ovat olleet suuntaa antavia.

Onko tämänkin hankkeen suhteen odotettavissa 
uudelleenbudjetointia jossakin vaiheessa – ehkä 
vuosien päästä? Ensin pitää saada veronmaksajien 
piikki auki.Uudelleenbudjetointi on termi, jota Jyväskylässä
 käytetään, kun valtuuston siunaamat talousarvion luvut pettävät 
ja tarvitaan esimerkiksi uutta investointirahaa epäonnistuneen 
hankkeen paikkaamiseen.

Valtuuston tulee nyt etukäteen selvittää, 
miten mahdollisen Hippos-hankkeen talousarvioylitys aikanaan 
käsitellään – on toteutusmalli mikä hyvänsä. 
Historiasta täytyy ottaa opiksi. 

Jos muisti on huono, niin  kannattaa vierailla Keljonlahdella 
ja samalla silmäillä  energiayhtiön velkaista tasetta.