perjantai 11. lokakuuta 2019

NOVA - TIETOJÄRJESTELMÄT

NOVA - TIETOJÄRJESTELMÄT


KSML MIELIPIDEKIRJOITUS 

UUDEN SAIRAALAN SUPERNOVA KSML 11.10.2019

Nimimerkin kirjoitus ei ole yllätys.  

Olen kirjoittanut omalla nimelläni asiasta jo 
22.5.2018 kommenttina Keskisuomalaisen pääkirjoitukseen.

https://www.ksml.fi/paakirjoitus/Uuden-sairaalan-kustannusarvio-ja-aikataulu-pitävät/1201694#comments

Lisäksi tietojärjestelmistä olen kommentoinut KSML 
nettikeskustelussa jo viime vuonna:

Kirjoitus alla hieman muokattuna:
**********
Ydinkysymys on se, että  uudessa  sairaalassa 
toimintaprosessit on määritelty ja kunnossa sekä 
tietojärjestelmät  toimivat.  

Ovatko uudet testatut tietojärjestelmät valmiit 
rakennuksen valmistuttua? Nyt pitäisi testien olla 
jo menossa. Onko näin?

Suomessa terveysalan ict-projekteissa toteutuu vain 
kolme asiaa: budjetti ylittyy, aikataulu pettää ja 
järjestelmät eivät toimi. Käykö näin Novassa - 
toivottavasti ei.

On riski, että nykyiset toiminnot siirretään sellaisenaan 
uuteen rakennukseen. Vanhoja järjestelmiä
tekohengitetään uudessa ympäristössä.

Nyt on päättäjien varmistettava, että
toiminnalliset asiat ovat kunnossa.  
Uusi rakennus on  on vain rakennus ilman
sitä.  Pahin uhkakuva on, että Novan
katto vuotaa ja tietojärjestelmät kaatuilee.
******

Näin siis kirjoitin jo yli vuosi sitten ja
nimimerkin kirjoitus vahvistaa, että huoleni oli
aiheellinen - valitettavasti.

keskiviikko 2. lokakuuta 2019

AHKERIEN KUNTALAISTEN VEROT NOUSEVAT

AHKERIEN KUNTALAISTEN 
VEROT NOUSEVAT

Parhaillaan eduskunnassa keskustellaan valtion
budjetista ja jopa kiistellään verojen ja veroluonteisten 
maksujen määrästä.  Milloin siellä käsitellään
kuntaveroa ja sen korotuksen vaikutusta ostovoimaan, 
suomalaisten eriarvoisuutta em. veron
suhteen sekä kuntarakennetta - vai jättääkö valtio
kunnat oman onnensa nojaan?

Tänä vuonna puolen miljoonan kuntalaisen 
verot nousevat kun 46 kuntaa teki 
korotuksen. Nyt on ilmoitettu ennakkotietona, 
että noin sata kuntaa korottaa veroa ensi vuonna ja
korotusvaikutus kuntalaisten määrään on sen 
mukainen. Kriisikuntakriteeristön raja-arvo
lähestyy suurella osalla kuntia.

Perustuslaki turvaa kunnan 
olemassaolon, mutta  hinnan maksaa kuntalainen. 
Tilastokeskuksen tietojen mukaan keskituloinen
 pariskunta maksaa korkeimman verokannan
 kunnassa veroja lähes 5.000 euroa vuodessa 
enemmän. Lisäksi korkea verotaso ei takaa 
julkisten palvelujen laatua ja saatavuutta.

Nyt syksyllä siis kaavaillaan sataan kuntaan 
veronkorotusta ja pari sataa kuntaa, n. 70 %
tekee tappiota. Joko nyt ahkerat suomalaiset 
kuntalaiset heräävät kysymään raskaan 
kuntarakenteen perään kun sen ylläpito osuu 
omaan lompakkoon entistä enemmän eli vähentää 

ostovoimaa. 

lauantai 21. syyskuuta 2019

JARRUT PÄÄLLE KAUPUNKIPOLKUPYÖRÄASIASSA

JARRUT PÄÄLLE 
KAUPUNKIPOLKUPYÖRÄ-
ASIASSA

Syksyn aikana Jyväskylässä harkitaan 300 
kaupunkipolkupyörän hankkimista. Hanketta 
perustellaan mm. pyöräilyn terveysvaikutuksilla.
Alustava hinta-arvio käyttöajalle pyörii 
miljoonaluokassa. 

On hyvä, että Jyväskylä ei ole tässä asiassa
pioneeri. Ehdotan, että ensin käydään huolella 
läpi muiden kaupunkien kokemukset ja sitten 
vuoden päästä on riittävästi tietoa päätöksen tekoon. 
Mikä kiire tämän asian kanssa on?

On mielenkiintoista tietää paljonko
loka- ja maaliskuun välisenä aikana 
testikaupungeissa  on ollut pyörillä käyttöä?
Pyöräily, pakkanen ja sohjoiset pyörätiet kun sopivat 
heikosti yhteen. Sen luulisi kiinnostavan myös 

päättäjiä.

keskiviikko 11. syyskuuta 2019

POSTIN TOIMINTA ON SEKAISIN

POSTIN TOIMINTA
ON SEKAISIN

Digitalisaatio on siirtämässä osaa Postin 
palveluista  menneen ajan muistoksi. Suomen 
postilaitoksen historia alkoi 1600-luvulla, kun 
kenraalikuvernööri Pietari Brahe perusti sen. Tämän
jälkeen se on ollut ”valtion omistajaohjauksessa”. 
Pesiytyikö laitokseen joustamattomuus asiakkaita 
kohtaan myöhemmin jo Venäjän vallan aikana?

Perinteisesti valtion yhtiöt on joko myyty ulkomaille
tai ne ovat monopoliasemassa jääneet ajastaan jälkeen. 
Poliittisesti valitut päättäjät ja johto nukkuivat 
Ruususen unta vuosikymmeniä.  Näin kävi
Postille ja myös esimerkiksi VR:n ja sen 
rataverkon suhteen. Posti ja junat eivät kulje - 
siitä saamme kiittää eduskuntaa.

Viimeisin viisaus oli pääministeri Antti Rinteen 
lausunto postinjakajan toimenkuvan laajentamisesta:
”kurkataan ikkunasta onko kaikki hyvin”.  Tämä 
ja eduskunnan lähes hysteerinen käytös osoittaa, 
että ns. parlamentaarinen valvonta ilman tarvittavaa
osaamista ei toimi.  Poliitikkojen nimittäminen 
valtionyhtiöiden hallintoon näyttäisi olevan kuin 
myrkkypilleri.

Jokainen yrityselämää tunteva tietää, että yritystä
on kehitettävä jokainen päivä ja siihen tarvitaan
osaava johto ja hallitus. Lisäksi omia rahojaan 
yhtiöön sijoittaneet punnitsevat johdon toimintaa 
jatkuvasti. Perusasia on myös se, että osingonjako 
ja bonukset suhteutetaan aina yhtiön kehitystilanteen 
mukaiseksi. Näin tulisi tehdä myös valtionyhtiöissä.


tiistai 3. syyskuuta 2019

KORRUPTIOTA KUNNISSA - OSAKEYHTIÖT OSA SUMUVERHOA

KORRUPTIOTA KUNNISSA-
OSAKEYHTIÖT OSA 
SUMUVERHOA


Korruptiotyöryhmä tuo 2.9.2019 KSML esille  asian joka on yleisesti tiedossa:

https://www.ksml.fi/kotimaa/Korruptiotyöryhmä-Julkisten-tehtävien-yhtiöittäminen-tarjoaa-sumuverhon-rahankäytölle/1429894

Olen ollut jo vuosia huolestunut  tilanteesta.


Mm. KSML - mielipidekirjoitus 5.7.2019

https://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Konsernijaoksen-valta-purettava-Jyväskylässä/1400624

Yhtiöittäminen ja konsernijaos yhdessä tosiaan
toteuttaa otsikon:

- ” Yhtiöittäminen tarjoaa sumuverhon julkiselle rahankäytölle”

Hippos 2020 hanke tulee olemaan mielenkiintoinen

seurantakohde.

keskiviikko 28. elokuuta 2019

TYHJÄT KOULUT

JYVÄSKYLÄN TYHJÄT
KOULUT

Jyväskylässä on neljä tyhjää koulua:

Lyseo ja Cygnaeuksen koulu
merkittävimmät.

Odottaako näitä kiinteistöjä Valtiontalon
kohtalo?

Pelkään pahoin - sen verran hitaita
ovat kaupungin kiireet. 

Uusia hankkeita haaveillaan -

vanha omaisuus laiminlyödään.


torstai 15. elokuuta 2019

KÄVELYKADULLA KERJÄTÄÄN- NUKKUVATKO PÄÄTTÄJÄT

Kävelykadulla kerjätään, nukkuvatko päättäjät?

KSML JULKAISI  12.8.2019

Ennen Jyväskylässä oli kylttejä
”kerjääminen ja kaupustelu kielletty”.
Julkisilla paikoillakaan toimintaa ei 
pidetty suotavana. Se oli silloin se.
Jatkuuko kävelykadulla tällainen toiminta
ensi kesänä?  

Kävelykatu on kaupungin omistamaa 
tilaa ja sillä on oikeus päättää kuinka aluetta
käytetään.  Näin on kaupungin katupäällikkö
kertonut julkisuudessa. Tämä oikeus ei
ilmeisesti koske em. toimintaa?

Jyväskylä on tunnetusti tarkka esimerkiksi 
ravintoloiden terassien luvista, valvoohan niitä 
mm. katupäällikkö, rakennusvalvonta ja 
kaupunkirakennelautakunta.  Samalla kaupungin 
päättäjien  hellimällä  kävelykadulla on meno 
kuin marokkolaisella torilla. Kauppaliikkeet ja 
kaupunkilaiset ovat asiasta huolissaan. Ovatko 
Kunnantalon päättäjät hereillä?

Nyt mm.  pörssiyhtiöt Elisa ja Fortum, 
Greenpeace, Amnesty ja romanialaiset kerjäläiset
ovat  muuttaneet Jyväskylän hienoksi mainitun
kävelykadun rauhattomaksi kauppapaikaksi.
Rinta rinnan kysellään kuulumisia ja myydään
palveluja ja maailmanparannusta. Romanialaiset
eivät tosin tuppaudu aivan iholle. 

Toivotaan siis, että järki voittaa myyjien piirissä
ja ansaintalogiikkaa tarkennetaan suhteessa imagoon.
Maanomistajan toimenpiteitä myös odotellaan.
Kansansanonta ”kohtuus kaikessa” ohjaa 
suomalaisten toimintaa ja asenteita. Joku sanoi

myös ”mene Seppään - voit kulkea rauhassa”.

KERJÄÄMINEN KADULLA: KYSYMYS PÄÄTTÄJILLE

KYSYMYS JYVÄSKYLÄN
PÄÄTTÄJILLE 15.8.2019

Kävelykadun ja keskustan kehittäminen.

Kaikkien kaupunkilaisten yhteinen toive on
se, että keskusta pysyy elinvoimaisena
ja viihtyisänä.  Tämä lienee myös kaupunginvaltuuston
ja -hallituksen sekä virkamiesten tavoite.  

Nyt yleinen puheenaihe tänä kesänä  on
ollut kaupustelu ja kerjääminen kävelykadulla.
Kauppaliikkeet ovat kehityksestä huolissaan ja
kaupunkilaiset ovat kyllästyneet tilanteeseen.

Onko kaupungilla suunnitelmia ensi kesän 
suhteen?

Vieläkö siis kerjääminen ja kaupustelu jatkuu 
nykyisessä laajuudessa?   

Mitä käytännön toimenpiteitä on tehty asiantilan
korjaamiseksi?

Myöskin kiinnostaa juridinen tausta; mikä rajoittaa
kaupungin omistajaoikeuksia määrätä kaupallisesta
toiminnasta omalla maalla?  Voivatko siis kaupustelijat
mennä ruutukaava-alueella mille tontille hyvänsä
tekemään kauppaa?  

Mitä jos esimerkiksi asuntokauppiaat, ilmalämpöpumppujen
myyjät ja vitamiinikauppiaat  tulevat
ensi kesänä kävelykadulle? Onko se mahdollista?

Ystävällisin terveisin
Kari Halttunen
Jyväskylä
************

Jatkokysymys …asia kävelykadun kehittäminen.

Kaupunki on investoinut kävelykatuun miljoonia
euroja ja ylläpito on varmaan myös merkittävä kuluerä.

Saako kaupunki korvauksen antaessaan kävelykadun em. 
toimijoiden vapaaseen käyttöön vai tukevatko Jyväskylän 
veronmaksajat mm. maailmanlaajuisia järjestöjä ja 

pörssiyhtiöitä.

lauantai 27. heinäkuuta 2019

KERJÄÄMINEN POIS KÄVELYKADULTA

KERJÄÄMINEN JA KAUPUSTELU 
POIS KÄVELYKADULTA

Ennen Jyväskylässä oli kylttejä
”kerjääminen ja kaupustelu kielletty”.
Julkisilla paikoillakaan toimintaa ei 
pidetty suotavana. Se oli silloin se.
Jatkuuko kävelykadulla tällainen toiminta
ensi kesänä?  

Nyt mm. suomalainen pörssiyhtiö Fortum Oyj, 
Greenpeace, Amnesty ja romanialaiset kerjäläiset
ovat  muuttaneet Jyväskylän hienoksi mainitun
kävelykadun rauhattomaksi kauppapaikaksi.
Rinta rinnan kysellään kuulumisia. Romanialaiset
eivät tosin tuppaudu aivan iholle.

Jyväskylä on tunnetusti tarkka esimerkiksi 
ravintoloiden terassien luvista, valvoohan niitä 
mm. katupäällikkö, rakennusvalvonta ja 
kaupunkirakennelautakunta. Samalla kaupungin 
päättäjien  hellimällä  kävelykadulla on meno 
kuin marokkolaisella torilla. Toivottavasti ensi 
kesänä kaikilla myyjillä on esimerkiksi 
kiinteät myyntipaikat, joihin asiakkaat itse 
hakeutuvat omasta tahdostaan.

Toivotaan siis, että järki voittaa myyjien piirissä
ja ansaintalogiikkaa tarkennetaan suhteessa imagoon.
Kansansanonta ”kohtuus kaikessa” ohjaa 
suomalaisten toimintaa ja asenteita. Joku sanoi

myös ”mene Seppään - voit kulkea rauhassa”.

sunnuntai 7. heinäkuuta 2019

KESKUSTA HIIPUU JYVÄSKYLÄSSÄ

KESKUSTA HIIPUU
JYVÄSKYLÄSSÄ

KOMMENTTI  KARI JUSSILAN 

MIELIPIDEKIRJOITUKSEEN
7.7.2019

Keskustan elinvoimaa tai sen hiipumista
on ihmetelty jo vuosia, samoin parkkitaloinnostusta.

Ostovoima ja lapsiperheet ovat jo siirtyneet lähiöihin
ja tilalle uusiin pieniin, rakennusyhtiöiden
suosimiin asuntoihin, muuttaa mm. opiskelijoita.
Heidän tulonmuodostuksensa on hyvin tiedossa.
Jokainen tajuaa, mitä tämä merkitsee
kaupan kannalta. Ilman ostovoimaa
ei ole elinvoimaa.

Mitä tulee parkkihalleihin, niin jos vähänkin
ymmärtää autoistumisen kehitystä niin
tajuaa, että ajokortittomat, autottomat, vihreitä arvoja
kannattavat kansalaiset eivät jatkossa
niitä tarvitse – nykyisessäkään mittakaavassa.

Parkkiyhtiössä eletään kuin eilistä päivää, kun
pitäisi varautua siihen, miten näistä
tiloista pääsee järkevästi eroon ennen kuin
ne pitää tulevaisuudessa kirjata kirjanpidossa tappioksi.
Muodikkaasti sanoen – pitäisi olla exit-suunnitelma.

Matkakeskus myytiin, menisivätkö parkkihallit
myös kaupaksi? Tuskin – saksalaiset ja norjalaiset
investorit osaavat suunnitella asioita pitkällä
aikavälillä.

Lainaukset kirjoituksesta:
***********************
”MUTTA NYT TÄHÄN kaavoitukseen. Kirjastolla oli keväällä tilaisuus, jossa käsiteltiin keskustan kaupunkikuvaa. Alueen täydennysrakentamiseen liittyen kysyttiin, minkä kokoisia asuntoja uudisrakennuksiin on tulossa. Kaupunginarkkitehdin vastaus oli: ”yksiöitä ja kaksioita, koska rakentajat eivät suostu rakentamaan isompia asuntoja”.

Eräällä osallistujalla oli kokemusta siitä, että rakennuttajat pyrkivät aktiivisesti vaikuttamaan niiden taloyhtiöiden hallintoon, joilla on käyttämätöntä rakennusoikeutta tai joille kaupunki on ”luvannut” sitä antaa.”
*******************************

Jos keskustan pihojen täyttämisestä yksiöillä
määrää rakentajat ja sijoittajat niin miten
on Hippos 2020 hankkeen osalta?

Hankkeeseen liittyy valtava määrä 
rakennusoikeutta.  

Siinä, jos missä rakennusyhtiö
ja sijoittajat pystyvät sanelemaan ehdot 
rakentamisen rakenteen, laadun ja aikataulun 
osalta. Voi olla, että tämä vedätys on
nyt meneillään ja ratkaisee jatkon.

Näihin soppareihin ei emokaupungin päättäjillä
ole pääsyä.

lauantai 6. heinäkuuta 2019

KONSERNIJAOKSEN VALTA PURETTAVA JYVÄSKYLÄSSÄ

Konsernijaoksen valta purettava Jyväskylässä

NÄIN KIRJOITIN KESKISUOMALAISESSA 5.7.2019


Konsernijaosto 2017-2021

pj Meri Lumela (Vihr.)
vpj Mervi Hovikoski (SDP)
j Jari Colliander (Kesk.)
j Juha Suonperä (Kok.)
j Eila Tiainen (Vas.)



Kenen käsissä on Jyväskylän kaavoitus? Näin on otsikoitu Ahti Vielman mielipidekirjoitus (KSML 27.6).

Tätä voi jatkaa ja kysyä: Kenen käsissä ovat suurien hankkeiden toteuttamiseen perustettavat yhtiöt? Moni kaupunkilainen ei tiedä, että valtuusto on luovuttanut päätösvallan asiassa konsernijaostolle.

Kaupungin hallintosäännössä todetaan ”Konsernijaosto päättää muun kuin strategisesti tai taloudellisesti merkittävän tytär- tai muun yhtiön perustamisesta”. Onko viimeaikaisten hankkeiden osalta noudatettu hallintosäännön alkuperäistä henkeä ja tavoitetta? Eikö osa hankkeista ole strategisesti ja taloudellisesti merkittäviä? Asia voi tulla joskus tutkittavaksi mahdollisten taloudellisten riskien realisoiduttua.



Mitä siis tulee kunnallisen päätöksenteon avoimuuteen, on muistettava, että konsernijaostolle on siirretty merkittävä päätösvalta kymmenien tytäryhteisöjen ja uusien yhtiöhankkeiden osalta. Mielestäni jaoston rooli tulisi selvittää avoimesti, ja valtuusto olisi oikea paikka tälle keskustelulle. Valtuustohan aikanaan luovutti valtaansa pois – ilmeisesti asiaa ei silloin ymmärretty.

keskiviikko 3. heinäkuuta 2019

TAKSIA EI SAA - MENE BUSSILLA

TAKSIA EI SAA - 
MENE BUSSILLA

Tarvitsen muutaman kerran vuodessa 
päiväsaikaan taksia Jyväskylän 
keskustassa.  

Ennen  Kepun ”Pernerin” aikaa pystyi 
luottamaan siihen että taksin saa 
tarvittaessa.  Aina oli  auto paikalla - jos 
ei heti tolpalla, niin  puhelun jälkeen kyydin 
sai nopeasti.

Nyt on toisin. Kännykkäohjelmisto yrittää 
turhaan löytää vapaata taksia ja
lisäksi puhelinpalvelussa työlääntynyt 
asiakaspalvelu kertoo, että 
autoja ei ole riittävästi ajossa.

Kun kerran lopulta sain taksin niin kysyin, 
miksi Jyväskylän keskustasta ei saa kyytiä 
päiväsaikaan.  Kuski totesi ” ei täällä 
päiväsaikaan kannata päivystää”.

Liberalisoinnin airueet eivät ole 
tajunneet, että  taksipalveluja tarvitaan
ympäri vuorokauden. Oma lukunsa on, paljonko 
harmaata taloutta ”Pernerin” uudistus lisäsi
Suomessa. Voi vain kuvitella mikä tilanne
on maaseudulla.


torstai 27. kesäkuuta 2019

PÄÄTÖKSETEON AVOIMMUUS JYVÄSKYLÄSSÄ

PÄÄTÖKSENTEON 
AVOIMMUUS
JYVÄSKYLÄSSÄ

Kommentti Ahti Vielman mielipidekirjoitukseen
KSML 27.6.2019

Mitä tulee kunnallisen päätöksenteon avoimuuteen
on muistettava, että Jyväskylän hallintosäännön 11§ mukaan 
konsernijaostolle on siirretty merkittävä päätösvalta.  

Kun tähän lisätään hallintosäännön 68 §:än miljoonan 
euron limiitti, niin se antaa mm. osakeyhtiöiden 
perustamiseen avoimen valtuutuksen.   

Kun osakeyhtiön tiedot ja osakassopimukset on 
salattavissa, niin valtuusto ja veronmaksajat 
ovat täysin näiden hankkeiden ulkopuolella.

Lisäksi on huomattava, että hallintosäännössä § 11
todetaan ”Konsernijaosto päättää MUUN kuin strategisesti
tai taloudellisesti merkittävän tytär- tai muun yhtiön
perustamisesta”. Onko suurien viimeaikaisten
hankkeiden osalta noudatettu hallintosäännön
alkuperäistä henkeä ja tavoitetta.  

Se voi tulla joskus tutkittavaksi, vaikka pykälä 
onkin laadittu varsin kaiken kattavaksi. 


keskiviikko 5. kesäkuuta 2019

HARAKKA HUTTUA KEITTÄÄ

HARAKKA HUTTUA KEITTÄÄ-
MIKSI???

Miksi Antti Lindtman ei lähtenyt työministeriksi?

Koska Antti L. tajusi, että Antti Rinne yritti saada
hänet tehtävään, jossa helposti menettää poliittista
meriittiä - jos ei onnistu.


Rinne siis halusi eliminoida Lindtmannin jatkosta.

Lindtman voi olla SAK-porukalle liian kova
vastus tulevina vuosina.

torstai 30. toukokuuta 2019

ILMIÖT POIS JA REALISMI TILALLE

ILMIÖT POIS JA REALISMI 
TILALLE

On sanottu, että ilmiö edustaa tuntematonta
ja tavoittamatonta. Puhutaan esimerkiksi 
luonnonilmiöistä. Tyypillistä ilmiöille
on se, että ne ovat huonosti hallittavia.
Termi sopii hyvin rinnasteisena tällä 
hetkellä meneillä oleviin hallitusneuvotteluihin.  

Koska hallitusneuvottelujen tavoitteena 
on luoda valtiolle talousarvio, niin miksi 
se ei noudata valtion hallinnonalojen jakoa. 
Silloin jokaisella selvitysryhmällä olisi 
vuosikymmenien numeerinen aineisto
ja toiminnallinen kehys tukenaan työn
pohjaksi.  Tämä olisi sitä  politiikkojen 
peräänkuuluuttamaa yli  vaalikausien 
tapahtuvaa systemaattista toimintaa.

Mielestäni hallitusneuvotteluiden 
karnevalisointi  ja turha hypetys tulisi lopettaa. 
Miksi yleensä järkevät suomalaiset villiintyvä 
aina kun on kyse poliittisesta päätöksenteosta?  

Kun ilmiösuunnittelun pääkoordinaattori 
Antti Rinne käy päivittäin selvittämässä 
epäselvin lausein neuvottelutilannetta, niin 
silloin ymmärtää hyvin ilmiön määritelmän.


lauantai 18. toukokuuta 2019

RATASUUNNITELMAT TAAS ESILLÄ

RATASUUNNITELMAT
TAAS ESILLÄ

Ratasuunnitelmat (Suomen Rata Oy + hankeyhtiöt)
ovat siis ministeriössä odottamassa  seuraavaa hallitusta. 
Jatkuuko yhtiöitysten valmistelu -  vai puututaanko 
nykyisen verkon akuutteihin  ongelmiin - sen aika 
näyttää.

Aika  näyttää myös sen, että ottavatko  pormestarit 
Vapaavuori ja Lyly hankkeen uudelleen komentoonsa
- oli hallitus mikä hyvänsä.

Keski-Suomen kansanedustajien ja kaikkien asiasta
kiinnostuneiden kannattaa käydä läpi liikenneministeriön 
1.2 julkistetut  kepulaisen ministerin ”Bernerin paperit”.

Ovatko ne jatkon pohjana ja jos ovat, niin
Keski-Suomen ratahankkeet eivät ole silloin
keskiössä; Helsinki-Tampere-Turku ovat.

Voi olla että Oulukin saa oman osansa jos
hallitusneuvottelujen iltalypsy ja lehmänkaupat 

onnistuvat.

tiistai 14. toukokuuta 2019

ONKO HIPPOKSELLA HUTILYÖNNIN JÄLKEEN AIKALISÄ

ONKO HIPPOKSELLA FENNIAN 
HUTILYÖNNIN JÄLKEEN 
AIKALISÄ

Hippos  2020 hanke on jälleen uudessa 
vaiheessa. Pesäpallotermein hankkeessa 
on jo yksi palo - Fennia kärähti hutilyönnin 
jälkeen. 

Nyt Hippoksen kentällä soi pilli - jos nyt ei
pelin lopettamiseksi - mutta aikalisä näyttäisi
olevan käytössä. Jyväskylän kaupunki
ja Lehto Group etsivät hankkeelle rahoittajaa.
Uuden pelin hutunkeitto on meneillään.
Tämä selvisi 13.5. tiedonantotilaisuudessa.

Konsernijaoksen huhtikuisen päätöksen mukaan 
kaupunki  perustaa Lehdon kanssa osakeyhtiön 
jatkamaan projektia. Kaupungista tulee  
nyt  siis vastuuyhtiön  osakkeenomistaja   
toisin kuin alkuperäisessä  suunnitelmassa oli.  

Koska yksityiskohdat eivät ole tiedossa,
täytyy veronmaksajien arvailla:
Kuinka kauan osakasopimusluonnos on 
voimassa ja kauanko rahoittajaosapuolta
etsitään?  Onko Hippos Gp Oy ja koko 
200-300 miljoonan  euron hanke kohta osa 
kaupunkikonsernia  tuloksen/tappioiden, 
velkojen ja  vastuiden osalta? 

Valtuusto on myös katsomossa ja arvailee
jännityksellä mitä konsernisaos on

hankkeesta sopinut ja miten peli etenee.

tiistai 7. toukokuuta 2019

UUSI SAIRAALA NOVA 500 MILJOONAA

UUSI SAIRAALA NOVA
500 MILJOONAA


Nyt on keskustelussa nousseet esille kustannukset sekä
satojen miljoonien velka.

Jyväskylän osuus on 260 miljoonaa (1.872 euroa per asukas). 
Jyväskylän  konsernivelka nousee 1,3 miljardiin euroon.
Valtava summa.

Ydinkysymys on  myös se, että  uudessa 
sairaalassa toimintaprosessit  ovat 
kunnossa ja tietojärjestelmät  toimivat.  
Ovatko uudet testatut tietojärjestelmät
valmiit vuonna 2021?.

Suomessa terveysalan ict-projekteissa
toteutuu vain kolme asiaa: budjetti
ylittyy, aikataulu pettää ja järjestelmät eivät
toimi.

On riski, että nykyiset toiminnot
siirrettään sellaisenaan uuteen
rakennukseen.

Nyt on päättäjien varmistettava, että
toiminnalliset asiat ovat kunnossa.  
Uusi rakennus on  on vain rakennus ilman
sitä.  


keskiviikko 1. toukokuuta 2019

HIPPOS-NORSU KANNATTAA PALASTELLA ENNEN SYÖNTIÄ - JOS SE TOTEUTETAAN

HIPPOS-NORSU KANNATTAA 
PALASTELLA ENNEN SYÖNTIÄ
- JOS SE TOTEUTETAAN

Miksi kirjoitan taas em. hankkeesta?

Siksi, että Jyväskylän talous on huonossa
kunnossa ja pelkään, että 200-300 miljoonan euron
hanke ujutetaan veronmaksajien piikkiin.

***********************************************

Norsua ei kannata yrittää syödä kerralla.
Se on todettu valtion suurien  hankkeiden yhteydessä. 
Onko Hippos-2020 myös  norsu, joka kannattaisin 
palastella pienempiin osiin siten,  että siinä huomioidaan 
priorisoitu tilantarve ja vaiheistus,  rakentamisen  ja 
rahoituksen resurssit riskeineen sekä  yleinen 
talouskehitys.

Kukaan kaupunkilainen tuskin vastustaa
kaupungin kehittämistä  sinällään, mutta kaupunkikonsernin 
vastuiden  ja lainamäärän kasvattaminen nykyisestä 
hirvittää, onhan Jyväskylän kaupunkikonsernin vieras 
pääoma 1.400 miljoonaa euroa, josta emokaupungin 
osuus lähes 500 miljoonaa. 

Osoittaisi melko huonoa  itsesuojeluvaistoa, jos  näiden 
velkamäärien ja vastuiden mahdollinen  lisääminen  
Hippos-2020 hankkeen takia  ei aiheuttaisi keskustelua.  
Mielestäni hankkeen talousriskejä on vähätelty ja se on kuntien 
hankkeissa enemmän sääntö kuin poikkeus.

Toukokuussa valtuustolle tulee mahdollisuus tehdä
lisäkysymyksiä hankkeesta. Projektin edetessä
kaupungin rooli ja riskit ovat muuttuneet. 
Nyt kaupunki onkin yksi osakas yhtiössä joka 
hallinnoi hanketta.  Näin ei ollut vuosi sitten.
Lisäksi he voivat kysyä, olisiko järkevää Hippos-norsu 

syödä kerralla vai palasina.