maanantai 29. lokakuuta 2018

JYVÄSKYLÄN TALOUSARVIO 2019

JYVÄSKYLÄN KAUPUNGIN 
TALOUSARVIO 2019

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto julkisti
vuoden talousarvion 2019 ja sen viesti oli:

”Talous jo neljättä vuotta peräkkäin tasapainossa”.

https://www.jyvaskyla.fi/talous/talousarvio

KESKISUOMALAINEN 23.10.2018. Kannattaa
kaivaa ao. lehti esille. 

Mielestäni talousarvioluvut herättivät kysymyksiä sen
vuoksi, että se sisälsi vuoden 2018 osalta ristiriitaisia
lukuja verrattuna kaupunginjohtajan lausumaan.

SULUISSA JÄLKIKÄTEEN TEHDYISTA SELVENNYKSISTÄ


ALKUPERÄINEN KYSYMYS KAUPUNGIN JOHDOLLE 28.10.2018:

Nyt Jyväskylän kaupunki tiedotti talousarvion 
2019 yhteydessä, että talous on 
tasapainossa jo neljättä vuotta peräkkäin.  

Kaupunginvaltuuston  vahvistaman, taloustasapainoon
tähtäävän talousarvion vuosikate tälle vuodelle on  
52 milj. euroa ja sen ennakoitiin olevan 
100 % poistoista. 

Nyt  on selvinnyt, että  toteutuma onkin vain 41 milj.  
euroa ja poistosuhde  80 %. (LUVUT ON OTETTU JULKISTETUSTA TAULUKOSTA/KSML. ENNAKOITU TULOS ON SARAKKEESSA:
"Talousarvio sisältäen muutokset 2018)

Talousarvioon verraten tämän vuoden talous 
ei ole siis tasapainossa. Tulos alittaa
vuosikatetavoitteen ja poistosuhde on 
epätyydyttävä. 

Mihin tiedote talouden neljän vuoden 
tasapainosta perustuu? Mitkä ovat
kriteerit jos vahvistettu talousarvio sitä ole?

Tiedosta etukäteen kiittäen.

******************************************************
JYVÄSKYLÄN KAUPUNGIN JOHDON VASTAUS 29.10.2018

Vastaus palautteeseesi:

Kiitos palautteesta. Muotoilu perustuu siihen että tämän ja ensi vuoden talous on tasapainossa nimenomaan alkuperäisessä talousarviossa. Tämän tai ensi vuoden toteutumisesta emme vielä tiedä mitään varmaa. Tänä vuonna on toki olemassa ylitysuhka siten kuin muutetussa talousarviossa kerrotaan mutta lopullinen toteutuminen  tiedetään vasta tilinpäätöksen jälkeen.

**********************************************
KOMMENTTI KAUPUNGIN JOHDOLLE 29.10.2018

Kiitos nopeasta vastauksestanne.

Jos ette tiedä mitään varmaa tämän vuoden tuloksesta,
niin miten voitte kertoa kaupunkilaisille että
talous tulee olemaan tasapainossa jo neljättä vuotta
peräkkäin. Aika koomista ja uskaliasta viestintää.

Eiko tämä käsittämätön ”Talousarvio sisältäen muutokset” ole
sitten ennakkokäsitys tämän vuoden tuloksesta.  Miksi
sitä esitetään jos näin ei ole?

Tämä ”tuloksen ennakkotieto” on siis: vuosikate 41,3 miljoonaa
ja poistosuhde 80 %.  Näin sen tulkitsen.

Miksi ette sitten laita valtuuston hyväksymiä talousarviolukuja
näkyviin vaan ”Talousarvio sisältäen muutokset”-lukuja.

Vuonna 2017 oli slogan ”velkaantuminen loppuu” - ei loppunut.
Nyt on tämä ”tasapainossa” slogan.  Muuttakaa slogan
jatkossa vastaamaan sitä mahdollisuutta, että
vuosikate onkin vuonna 2018 noin 40 miljoonaa ja poistosuhde 80%.

Näin ette johda meitä veronmaksajia harhaan - jos tulos onkin
huono.

Jään mielenkiinnolla odottamaan miten muotoilette
tämän vuoden ”taloustasapainon” valtuustolle
ja medialle - kun julkistatte lopullisen
talousarvion.  Asiaa täytyy sitten käsitellä
laajemmalla foorumilla - jos on tarvetta.

Ystävällisin talousarvioterveisin

Kari Halttunen

Jyväskylä

torstai 25. lokakuuta 2018

JYVÄSKYLÄN TALOUS EI OLE TASAPAINOSSA 2018

JYVÄSKYLÄN TALOUS EI
OLE TASAPAINOSSA 2018


Jyväskylän kaupungin talousarvion kehys 
vuodelle 2019 on valmistunut. Kaupungin talous
on tasapainossa  neljättä vuotta peräkkäin, näin 
tiedotettiin. Mikä on tämän vuoden tulostilanne?

Kaupunginvaltuuston  vahvistaman
talousarvion vuosikate tälle vuodelle on  
52 milj. euroa ja sen  ennakoitiin olevan 
100 % poistoista. Nyt  on selvinnyt, 
että  toteutuma onkin vain 41 milj.  
euroa ja poistosuhde  80 %.

Talousarvioon verraten tämän vuoden talous 
ei ole siis tasapainossa. Tulos alittaa
vuosikatetavoitteen ja poistosuhde on 
epätyydyttävä. 

Mihin tiedote talouden neljän vuoden 
tasapainosta perustuu? Sitä valtuuston on hyvä 
kysyä marraskuun budjettiseminaarissa. 

Onko vuodelle 2019 povattu vuosikatetavoite 
52 miljoonaa realistinen, riittääkö 25 
miljoonan lisälaina ja miten Hippos 2020
hanke on edennyt? Nämä ovat myös aiheellisia
kysymyksiä.


HIPPOS-HANKE TALOUSTAANTUMA TULOSSA?

Hippos-hanke taloustaantuma
tulossa?

Toukokuun loppupuolella kirjoitin Hippos 2020
hankkeen yhteydessä riskeistä.

Nyt ne alkavat raelisoitua 25.10.2018

Rakennusalalta tippuu negatiivisia uutisia harva se päivä. 
YIT,SRV,Lehto Group, Consti

Yhtiö toisensa perään ilmoittaa tuloksensa heikkenevän, ja 
moni projekti on suurissa vaikeuksissa.

Alla kirjoitus toukokuussa.

Kun riskeistä puhutaan niin voi kysyä: mikä on 
suunnitelman  makrotalouden näkymä.
Nyt eletään yleistä talouskasvun huumaa.  

On huomattava, että seuraavan laskusuhdanteen
ennakoidaan alkavan jo vuonna 2020 ja sen neljännellä
kvartaalilla.  Yleensä rakentaminen ja tilojen kysyntä
reagoi suhdanteen laskuun jopa nopeammin.  

Miten  ennakoitu taantuma  tulee vaikuttamaan hankkeen 
rakentamiseen, vaiheistukseen ja rahoitukseen? 

Toivotaan hankkeelle menestystä ja jäädään
odottamaan mikä on investorien näkemys projektin
aikataulutukseen ja laajuuteen.  


Kaupungin tahtotila on nyt selvillä.

perjantai 19. lokakuuta 2018

MIKSI JYVÄSKYLÄN ENERGIAYHTIÖ OTTAA YRITYKAUPPARISKEJÄ?

MIKSI JYVÄSKYLÄN 
ENERGIAYHTIÖ  OTTAA 
YRITYSKAUPPARISKEJÄ?

Jyväskylän kaupungin energiayhtiö haluaa 
laajentaa toimintansa koskemaan koko 
Keski-Suomea. (KSML 8.10.)

Haluavatko Jyväskylän veronmaksajat
edullista vettä ja energiaa vai sitä, että 
energiayhtiö hoitaa muiden kuntien 
palveluja?  Eikö oman kaupungin hintatason
saaminen siedettävälle tasolle ole riittävä 
haaste yhtiön johdolle ja hallitukselle?

Sanotaan, että 70 prosenttia yritys- ja
liiketoimintakaupoista epäonnistuu. Miksi siis
kaupungin tytäryhtiö aloittaa tietoisen 
riskinoton?  

Kaupunginhallituksen alaisena toimii 
konsernijaos, jonka tehtävänä on 
omistajaohjaus. Onko sen esityslistalla jo ollut 
energiayhtiön laajentumis-strategia? 
Mikä on valtuutettujen kanta?

Tätä kysyvät  monet kalliita vesi- ja sähkölaskuja 
maksavat  kaupunkilaiset, jotka toimivat
energiayhtiön takuumiehinä myös näissä 
yrityskaupoissa.



keskiviikko 10. lokakuuta 2018

LYHYET PALSTAN PALUTETTA

LYHYET PALSTAN 
PALAUTETTA

Sanomalehti Keskisuomalaisen
palstoilla on mielipidekirjoitukset
huomioitu.

 Ks kuva.

Kansan käsitys:

Kaupunkien toiminnassa on
huomattava, että kun on virkamiehet
eivät ole penaalin terävimpiä kyniä
ja luottamusmiehet osaamattomia niin

jälki on sen mukaista.

lauantai 6. lokakuuta 2018

KAKSI KIRJOITUSTA KSML MIELIPIDESIVULLA SAMAAN AIKAAN

Kaksi kirjoitusta KSML
mielipidesivulla samaan
aikaan

6.10.2018

Keskisuomalainen-lehti on nähnyt
aiheelliseksi julkaista kaksi kirjoitusta
samalla viikolla mielipidesivuillaan.

Kirjoitukset: 

Uskottavuus taas kovilla ja
Tuleeko Kirkkopuiston parkkihallista
lopulta katakombi.

https://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Uskottavuus-taas-kovilla/1265808
https://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Tuleeko-Kirkkopuiston-parkkihallista-lopulta-katakombi/1264454

Ks. kuva.

Olen tietysti otettu tästä.

Jatkan kirjoittelua. — aina 
kun aihetta ilmaantuu.


JYVÄSKYLÄN KIRKKOPUISTON TUHOAJA ILMOITTAUTUI

Jyväskylän Kirkkopuiston 
tuhoaja ilmoittautui

Näin raväkästi kirjoitti Ahti Vielma Keskisuomalaisessa
5.10.2018.

Hän haastoi kaupunginjohtaja Timo Koiviston
reippaalla kirjoituksellaan.

Teksti alla olevassa linkissä, kopioi se Googleen ja lue.....

https://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Jyväskylän-Kirkkopuiston-tuhoaja-ilmoittautui/1265809


Aika näyttää kuinka tässä käy.


keskiviikko 3. lokakuuta 2018

KIRKKKPUISTON PARKKITALO PUHUTUTTAA

KIRKKOPUISTON PARKKITALO
PUHUTTAA

Jyväskylän kaupungijohtaja Timo Koivisto
Kirjoitti Keskisuomalaisen mielipidepalstalla
Kirkkopuiston parkkihallista:

https://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/P-Paraati-vahvistaa-Jyväskylän-keskustan-elinvoimaa/1264458

Mielenkiintoiseksi tämän kirjoituksen tekee se, että
se kohdistuu pääosin henkilöön - Ahti Vielmaan.

Minä olisin kaivannut tietoja ja etenkin euroja.
Mikä on siis keskustan  elinvoiman kasvattamisen hinta? 
Mitä synergiaetua hanke tuo?  Kuka synergiaedun
on arvioinut?

Mikä on siis Kirkkopuiston parkkiluolan investoinnin 
kokonaismäärä,  investoinnin kuoletusaika ja mikä 
on koko hankeen elinkaaren arvioitu tulos sekä sijoitetun 
pääoman tuottoprosentti. Tähän lisätään sitten
synergiaedut.

Toivon, että kaupungin tiedotus
julkistaa em. tiedot viipymättä tällä
palstalla tai ainakin nettilinkin urlin.

Summa summarum: jo vuosikymmeniä
ns. Valtiontalo-projektia on hoidettu
täysin ala-arvoisesti luottamus- ja virkamiesten
toimesta. On peiliin katsomisen paikka kaikilla
osallisilla.



tiistai 2. lokakuuta 2018

TULEEKO KIRKKOPUISTON PARKKITALOSTA AIKANAA KATAKOMBI?


TULEEKO KIRKKOPUISTON 
PARKKITALOSTA AIKANAAN 
KATAKOMBI?


Jyväskylässä käydään tällä hetkellä
osin tunteikasta keskustelua parkkitaloista.
Nyt on esillä Kirkkopuiston suunnitelma.

Tuntuu omituiselta, että muutama vuosi
sitten kaupungilla oli tavoitteena
häätää kaikki yksityisautoilu pois
keskustasta ja nyt parkkitalot tuntuvat
olevan keskeinen kehityskohde.
Parkkitalo rakennetaan vaikka kirkon alle.

Rakennuksia ja rakennelmia tehdään
ajatellen kymmenien vuosien käyttöikää.
Tälle aikajaksolle on ennustettu
autoilun radikaalia muutosta.
On visioitu, että yksityisautoilu
lähes loppuu ja autot kulkevat yhteiskäytössä ja
jopa ilman kuljettajaa. Uskokoon ken tahtoo.  

Jyväskylässä ei ilmeisesti tähän uskota edes
ympäristöaktiivien leirissä.
Jos kuitenkin ennuste toteutuu vaikka
puolittain, niin miten tämä on huomioitu
parkkiyhtiön suunnitelmissa?  Tehdäänkö
kirkon alle rakennetusta parkkihallista
aikanaan katakombi?

Sanomalehti Keskisuomalainen julkisti
kirjoituksen 2.10.2018

torstai 27. syyskuuta 2018

MENEEKÖ EDUSKUNTA TUULIAJOLLE - TAAS?

MENEEKÖ EDUSKUNTA 
TUULIAJOLLE - TAAS?

Eduskunnan toiminta ennen viime vaaleja 
muistutti lähinnä murrosikäisten koululaisten
käytöstä ennen kesälomille pääsyä.
Kansanedustajat äänestivät jopa
omia esityksiään vastaan.

Sama näyttää tapahtuvan neljän vuoden päästä 
uudelleen. Erona on vain se, että
vastuuton toiminta käynnistyi nyt aikaisemmin.
Esimerkiksi eduskunnan kyselytunnin katselu 
on yhtä piinaa.  

Jos nyt julkisen sektorin rakenneuudistukset
jäävät tekemättä, tiedustelulait eivät toteudu
ja ulkomaalaisten maa-alueiden hankintaa
ei rajoiteta, niin  eduskunnan uskottavuus
on kovasti koetteilla.  

Milloin eduskunnasta löytyy järkevien ihmisten 
blokki yli puoluerajojen ja se  toimii maan parhaaksi?

Joko  ensi vaalien jälkeen?

Sanomalehti Keskisuomalainen julkisti 
kirjoituksen 5.10.2018

tiistai 18. syyskuuta 2018

MITEN JALKAUTUU VIHREÄT ENERGIA-AATTEET KUNTATASOLLE

MITEN JALKAUTUU VIHREÄT 
ENERGIA-AATTEET 

KUNTATASOLLE?

Kuuman kesän jälkeen ilmastonmuutos tuntuu 
olevan politiikassa päivän sana. Vihreät ovat 
kertoneet, että seuraavat vaalit ovat ilmastovaalit. 
Kaupungit on merkitty saastuttajien ja syyllisten
pitkään listaan. 

Miten tämä poliittinen  julistus kytketään  
lähivuosina käytännön toiminnaksi kunnissa -
esimerkiksi Jyväskylässä?  Miten nykyiseen
energiapolitiikkaan vaadittavat muutokset
heijastuvat tänne? 

Silloin kun koko planeetan ilmastonmuutoksen 
torjunta ja sen vaikutus kuntaveroprosenttiin
kohtaavat - alkaa arkirealismi hahmottua ja
herää kysymyksiä.

Mikä on kuntakohtainen teknis-taloudellinen 
suunnitelma haaveen toteuttamiseksi?  Mikä 
vaikutus sillä on kuntien taseeseen ja tulokseen? 
Mitkä ovat kuntien veroprosentit sen jälkeen kun 
vaaditut ilmastoteesit on viety kuntatasolle ?  

Kuntalaiset kyllä ymmärtävät  euroja, watteja ja  
päästötonneja - puhetta tähän maailmaan mahtuu.

torstai 13. syyskuuta 2018

TOUKO AALTI SAIRASLOMALLE

VIHREIDEN PUHEENJOHTAJA 
TOUKO AALTO SAIRAS-LOMALLE

Tänään 13.9.2018 aamupäivällä julkistin jutun Vihreiden 
puheenjohtajan tilanteesta.

Klo 17 julkistettiin, että hän siirtyy sairaslomalle.

Jo pitkään Aalto on käynyt ylikierroksilla ja
sen on moni tajunnut.

Ikavä tapaus, mutta se että ennakoin puheenjohtajan
vaihtumista tullee tapahtumaan.

Toivotaan, että Aalto tervehtyy ja palaa tehtäviin, joihin
hänellä riittää kapasiteetti.


VIHREIDEN ENERGIA-AATTEET: CASE JYVÄSKYLÄ

VIHREIDEN ENERGIA-AATTEET: 
CASE JYVÄSKYLÄ

Touko Aalto mellastaa epätoivon vallassa ja
moittii kaikkia muita ilmastopolitiikan
laiminlyönnistä.

Hän toistaa samaa mantraa jatkuvasti. Ilmeisesti
paniikissa.  Mitään konkreettista ei ole.

Vihreillä alkaa keväällä puheenjohtajan vaihtoviikot.
Emma Kari on jo aloittanut Ville Niinistön tukemana
kampanjan.

Miten käy Touko Aallon oppien paikallispolitiikassa?

Siitä kirjoitus alla:

Ilmastonmuutos tuntuu olevan politiikassa
päivän sana.  Vihreiden puoluejohtaja Touko Aalto
on kertonut, että seuraavat vaalit ovat ilmastovaalit.
Miten tämä poliittinen julistus kytketään 
lähivuosina käytännön toiminnaksi Jyväskylässä?

Aalto on kaupunginvaltuuston jäsen, joten hän on
varmaan siis miettinyt, miten  Jyväskylä hoitaa jatkossa 
näitä vihreitä teesejä soveltavan energiahuollon? 

Me kaupunkilaiset jäämme mielenkiinnolla odottamaan
vihreän valtuustoryhmän energiapoliittista toiminta-ja 
taloussuunnitelmaa, täytyyhän Aallon soveltaa oppejaan 
myös käytännössä. Mikä vaikutus sunnitelmalla on  
energiayhtiön ja koko  kaupunkikonsernin taseeseen  
ja tulokseen?

Esityksen  voi julkistaa seuraavan talousarvion yhteydessä. 
Kaupungin taloudessa eurot, watit ja päästötonnit ovat 
tässä asiassa oleellisia - puhetta maailmaan mahtuu. 


sunnuntai 2. syyskuuta 2018

BUDJETTIRIIHI ON TEATTERIA

Budjettiriihi on teatteria

Siltarumpupolitiikkaa - näinhän budjettiriihen
päätöksiä on joskus kutsuttu.

Silloin kun valtion budjetin loppusumma 55
miljardia euroa ja budjettiriihessä puhutaan
miljoonista niin näihän se on.

Tuntuu siltä, että osa kansanedustajistakaan ei
erota miljoonaa ja miljardia toisistaan.
Se on surullista, mutta vaaleilla heidät on
valittu ja demokratia on puhunut.

Keskisuomalainen julkisti ystävällisesti
kirjoitukseni aiheesta 2.9.2018.

Alla kirjoitus.

**********************************************************************
Taas oli budjettiriihi kuumana. Hallitus selvitti taloustilanteen 
haastavuutta ja oppositiopuolueet varjobudjettejaan.

Tosiasiassa valtion budjetin määrärahat pohjautuvat valtaosin 
lakisääteisiin menoihin. Olennaista määrärahoissa on olla hereillä, 
kun lakeja säädetään.

Vaikka budjettiriihi lämmitetään kuinka kuumaksi, sen 
merkitys on siis pieni kokonaistalouden kannalta.

Kaikesta huolimatta eduskunta on taas budjettikuumeessa, 
jota kestää pitkälle syksyyn. Lääkettä siihen ei ole ja vaalit 
vielä pahentavat tautia.

Lisääkö tämä politiikan uskottavuutta? Ei.


keskiviikko 29. elokuuta 2018

SUOMI PELINAPPULANA

SUOMI PELINAPPULANA


Viestinnän professori Anu Kantola kirjoitti Hesarissa
erinomaisen analyysin tämän hetkisestä maailman
poliittisesta tilanteesta. 

Hyvä yhteenveto/lainaus loppuyhteenvedosta.

”Suomessa onkin aika totutella olemaan yksi pelinappula 
suuressa pelissä. Viime viikolla Putin, tällä viikolla 
Macron, jonka huomenna keskiviikkona alkavalla 
valtiovierailulla ehkä selviää, mitä hänellä on 
mielessään Suomen varalle”

Kirjoittaja on viestinnän professori Helsingin 
yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa.

Lue koko kirjoitus  tästä linkistä:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005805624.html


Tai lue se valokuvasta.

VAALIBUDJETTIKUUME EDUSKUNNASSA NOUSEE



VAALIBUDJETTIKUUME 
EDUSKUNNASSA NOUSEE


Vuosikymmeniä on kokoonnuttu budjettiriiheen
ja taas se on ollut kuumana. Hallitus selvittää 
taloustilanteen haastavuutta ja oppositiopuolueet 
hääräävät varjobudjettiensa kanssa. 

Tosiasia on se, että valtion budjetin
määrärahat pohjautuvat valtaosin lakisääteisiin
menoihin.  Olennaista määrärahojen suhteen
on olla hereillä kun lakeja säädetään.
Vaikka budjettiriihi lämmitetään kuinka 
tulikuumaksi niin sen merkitys on siis pieni 
kokonaistalouden kannalta. 

Kaikesta huolimatta, eduskunta on 
taas budjettikuumeessa ja se kestää pitkälle 
syksyyn.  Lääkettä siihen ei ole
ja vaalit vielä pahentaa tautia. Lisääkö
tämä politiikan uskottavuutta - ei.

torstai 16. elokuuta 2018

SUURET KAUPUNGIT BUDJETTILOBBAREINA

SUURET KAUPUNGIT
BUDJETTILOBBAREINA

Joka vuosi Keski-Suomessa jännitetään saadaanko
valtion budjetista rahaa teiden ja raiteiden
parantamiseen.

Melkein joka vuosi on tullut pettymys. Rahat menevät
niille paikkakunnille, joilla on vahvat ministerit.

Meillä Keski-Suomessa ei ole ollut oikeastaan koskaan
”herralykkyä”.

Mm. Jyväskylä-Tampere ratavälin päätökset olisi
pitänyt saada aikanaan -  pari-kolmekymmentä vuotta sitten.

Nyt se on myöhäistä.

Kirjoitin vuoden 2019 budjetista mielipidekirjoituksen
Keskisuomalaiseen, jonka lehti ystävällisesti
julkaisi.

KIRJOITUS ALLA
******************************************************************
Mielipidekirjoitus 14.08.2018 

Kevään aikana on ollut havaittavissa, että Helsinki, Turku ja Tampere 
ovat aktivoituneet ja vetävät pienempiä kaupunkeja perässään
kuin pässiä narussa.

Valtion budjetin käsittely vuodelle 2019 on alkamassa. On 
mielenkiintoista seurata, onko em. alueiden budjettilobbaus 
yhtä aktiivista ja tehokasta kuin niiden esiintyminen 
kaupungistumisen esikuvana. 

Kuinka paljon Helsinki- Tampere-Turku - kolmio saa määrärahoja 
maa-, raide- j a ilmaliikenteen kehittämiseen ja muuhun infraan?

Mikä on muiden alueiden osuus? Saako Oulun seutu ja 
Lappi jonkun lohdutuspalkinnon tänäkin vuonna? 
Jaksaako Savo-Karjala ponnistaa entiseen malliin? 
Mikä on Keski-Suomen osa?

Kun puhutaan alueiden vetovoimatekijöistä, niin 
infra on se pohja, jolle elinkeinoelämä, 
työpaikat ja asuminen perustuu. 

Budjetti antaa suuntaa tulevasta.


tiistai 31. heinäkuuta 2018

TALOUSLUKUTAITOA EDUSKUNTAAN

TALOUSLUKUTAITOA
EDUSKUNTAAN

Jätin alla olevasta kirjoituksesta pois sen että ylivelkaantuminen,
korkojen nousu ja asuntojen hintojen voimakas lasku 
yhdistelmänä voinee siis johtaa kansantalouden kriisiin.
Kulutusluottojen pakkoperintä voi olla myös edessä.

Tällainen kiinteistö-, asuntoriskin realisoituminen 
on meille tuttu 1990 alussa ja kymmenen vuotta sitten 
Yhdysvalloissa ja Irlannissa.

Jos vielä globaali talous sakkaa 2020 loppupuolella 
niin soppa on valmis.

Aika näyttää mikä vaikutus bruttokansantuotteen
kehitykseen on kun kotitalouksien velkavetoapu 
aikanaan loppuu.

HUOMAA MYÖS HESARIN ARTIKKELI, JOSSA
SUOMEN PANKIN PÄÄJOHTAJA OLLI REHN
TUO ESILLE KAKSI SUOMEN TALOUSONGELMAA:
PIKAVIPIT JA ASUNTOJEN VELKAVIPURAHOITUS.
KS. VALOKUVA ALIMPANA

Alla kirjoitus:

Suomen Pankin mukaan kansalle tarvitaan lisää valistusta 
ja talouslukutaitoa (julkaisu Talouslukutaito 2020-luvulla). 
Mielestäni talouslukutaitoa olisi tarvittu muutama vuosi 
sitten eduskunnassa.

Suomeen on muodostunut kotitalouksien velkapommi 
samaan aikaan kun eduskunta on keskittynyt riitelemään 
sote-uudistuksesta yli 10 vuoden ajan. Maksuhäiriötä on 
kasaantunut samoille henkilöille ja heitä on lähes 400000. 
Kaikkiaan luottoja kotitalouksille on nyt jo 130 miljardia 
euroa eli yli tuplaten Suomen vuosibudjetti.

Nykyinen pankkisektori on lainakaton muodossa osa 
rahoitusjärjestelmän ja kansantalouden vakautta, mutta 
ongelmaksi ovat tulleet ns. pikavippifirmat ja rakennusliikkeiden 
asuntojen velkavipukauppa. Suomi tarvitsee ns. positiivisen 
luottorekisterin, johon henkilön kaikki lainat yhdistellään. 

Se, ollaanko jo myöhässä, selviää parissa vuodessa. 
Paisunut velkamäärä voi sisältää seuraavan 
talouskatastrofin ainekset.