maanantai 31. joulukuuta 2018

RAIDELIIKENNE KOMMENTTI KSML NETTIIN

Raideliikenne kommentti
KSML nettiin

30.12.2018


Nico Iso Vihreä Mies Holmberg  kirjoittaa seuraavaa:

”Se vaan ettei maakuntavaltuston pj vissiin saa ääntään kuuluviin vallansaleissa Helsingissä”

Maakuntavaltuuston puheenjohtajana toimii kansanedustaja ja eduskunnan varapuhemies Mauri Pekkarinen.

Mauri Pekkarinen, Keski-Suomen maakuntajohtaja Tapani Mattila sekä Jyväskylän kaupunginjohtaja  Timo Koivisto ovat raidehankkeen avainhenkilöitä.

Toivottavasti he aloittavat uuden vuoden  tiedottamalla mitä aktiviteetteja asian suhteen on tehty vuoden 2018 aikana ja miten vuonna 2019 edetään.

Jäädään odottamaan.  

Hyvää uutta vuotta 2019 kaikille.


torstai 27. joulukuuta 2018

KISKOT VIEVÄT OHI JYVÄSKYLÄN

Kiskot vievät ohi 
Jyväskylän

Sanomalehti Keskisuomalainen julkisti
kirjoitukseni 27.12.2018 mielipidepalstalla. KIITOS SIITÄ!

Jäädään odottamaan tuleeko asiaan kannanottoja.

Epäilen, että  ei tule.  Syynä on se, että Keski-Suomen
kansanedustajat eivät kuulu puolueittensä ytimeen joissa
päätökset tehdään.  He ovat vain kuuliaisia napinpainajia.

Sitten kun päätökset on tehty - niin he kirjoittelevat
jälkiviisaita kommentteja.

*******************************************************


Ensin hyviä uutisia keskisuomalaisille junankäyttäjille: 
raideverkko välillä Helsingistä Jyväskylään paranee.

Ja sitten huonoja uutisia: raideverkon paraneminen johtuu siitä, 
että Tampere saa kolmannen raiteen .

Jyväskylään körötellään edelleen yhtä raidetta pitkin. 
Näin käy, jos ennakkotiedot raideliikenteen kehityksestä toteutuvat.

Tunnin rata Turkuun, tripla-raide Tampereelle, itärata kuntoon, 
nopea yhteys Ouluun. Näitä puheenparsia viljellään 
eduskunnassa ja mediassa yleisesti. Raideverkkostrategian 
keskeiset painopisteet taidetaan näin sanoa julki ja enää 
rahoitusvaihtoehdot on selvittelyssä.

Aikanaan Juhani Ahon romaanissa Rautatie Matti ja 
Liisa ihastelivat rautatietä ”kaksi kapeata rautakaistaletta
 (..) pölkkyjä poikkitelaisin”. Se riitti heille. Mielestäni ei 
meille keskisuomalaisille enää tällä vuosituhannella.

Tässäpä työsarkaa nykyisille ja tuleville Keski-Suomen 
kansanedustajille ja muille maakunnan edunvalvojille. 
Kuka heistä avaa keskustelun miten saamme lisäraiteen?


Olemmeko mukana niissä pöydissä, joissa päätökset tehdään?

tiistai 11. joulukuuta 2018

JE-KONSERNI OSTI WIITASEUDUN ENERGIAN - MIKSI?

JE-KONSERNI OSTI 
WIITASEUDUN
ENERGIAN - MIKSI?


Suosittelen, että Wiitaseudun Energia Oy:n
hankintaa arvioivat päättäjät, asianharrastajat ja 
kaupunkilaiset käyvät  läpi yhtiön tilinpäätöksen 
vuodelta 2017. Sen löytää netistä.

Paljonko siitä tulee kasvua JE-konserniin jonka liikevaihto 2017
oli 191 miljoonaa euroa, liikevoitto 32 miljoonaa ja
tase 492 miljoonaa. 

WE luvut:
Liikevaihto 3,7 M€
Liikevoitto 0,4 M€
Tase          11,1 M€
Kauppa hinta 16 M€
Tulevat investoinnit ???????

Tuleeko pikkuyhtiöstä olennaista kasvua  ja kassavirtaa - 
sen voi jokainen käydä tutkimassa? Ei tule. 
Ostos maksanee 16 miljoonaa.

On vielä huomattava että yhtiö on aloittamassa 
kaukolämpöverkoston ja vesi-ja viemäriverkostojen 
systemaattisen saneerauksen, kaukolämpömittareiden
uusinnan ja etäluettavien vesimittarien asentamisen.

Mistä saisi tiedon kuinka monta miljoonaa siihen 
uppoaa ja paljonko poistot ja muut kulut lisääntyvä 
vuositasolla? Sitten voisi vasta laskea/verrata  
”kasvun” kokonaishintaa ja kassavirran 
nykyarvoa kauppahintaan.

Toivottavasti tarkastulautakunta käy tämän kaupan
huolella läpi.


sunnuntai 9. joulukuuta 2018

ONKO JYVÄSKYLÄN ENERGIAN STRATEGIA HUKASSA?

ONKO JYVÄSKYLÄN
ENEGIAN STRATEGIA
HUKASSA?



OSALLISTUIN KESKUSTELUUN SANOMALEHTI
KESKISUOMALAISEN MIELIPIDEPALSTALLA
9.12.2018

Jyväskylän energiayhtiön hallituksen puheenjohtaja Jari Blom 
avaa yhtiön keskeisiä tavoitteita (KSML 4.12.). Hän kertoo, että 
JE:n hallitus ja omistaja on hyväksynyt strategian koskien 
liiketoiminnan kasvua ja sijoitetun pääoman tuotto-odotuksia. 
Kun käy yhtiön strategian  läpi, näihin asioihin juuri kaipaa 
selvitystä.

Strategiakirjaus kertoo, että yhtiö toimii Jyvässeudulla ja 
keskittyy nykyisen toiminnan kehittämiseen. Nyt JE on 
ostanut Viitasaaren energiayhtiön ja Petäjävedellä neuvotellaan. 
Miksi yhtiö haluaa ostaa ympäri Keski-Suomea verkkoja vastoin 
strategiaa, kun omakin käyttöomaisuus kaipaa investointeja 
jatkuvasti?

Yleensä yhtiöiden strategiaan ja arvoihin kirjataan omistaja-, 
talous-, tulos- ja voitonjakonäkökulma. Tätä ei tuoda nykyisessä 
strategiassa esille. Kun kyseessä on kaupungin kokonaan 
omistama yhtiö, tätä voisi avata laajemminkin. 

Esimerkiksi se, että JE ”palauttaa” osan tuloksesta osinkona 
kaupungille, kaipaa täsmennystä. Miksi siis tehdään korkeilla 
hinnoilla tulosta osingon maksuun ja maksetaan siitä veroja 
valtiolle? Vero on kulu, joka on yhtiön aina minimoitava. 
JE-konsernin kassasta maksettiin vuonna 2017 veroja yli 
kuusi miljoonaa euroa ja samaan aikaan valtuustossa yritetään 
säästää pikkusummia.

Mielestäni konsernijaoksen ja valtuuston pitää käydä kriittinen 
keskustelu yhtiön liiketoiminnan kasvattamisesta, 
voitonjakopolitiikasta ja nykyisen hallituksen toiminnasta.

maanantai 3. joulukuuta 2018

AUTTAAKO ARKADIANMÄKI VAI KUULEEKO KORVATUNTURI?

AUTTAAKO ARKADIANMÄKI 
VAI KUULEEKO KORVATUNTURI?


Hyviä uutisia keskisuomalaisille junankäyttäjille:
raideverkko välillä Helsingistä Jyväskylään paranee.   
Huonoja uutisia: se johtuu siitä, että Tampere saa 
kolmannen raiteen ja Jyväskylään körötellään 
edelleen yhtä raidetta pitkin. Näin käy, jos 
ennakkotiedot raideliikenteen kehityksestä toteutuvat.

Tunnin rata Turkuun,  tripla-raide Tampereelle, 
itärata kuntoon, nopea yhteys Ouluun. Näitä
puheenparsia viljellään eduskunnassa yleisesti.
Raideverkkostrategian keskeiset painopisteet 
taidetaan näin sanoa julki. 

Suomessa  ratahankkeet nousevat keskiöön
lähivuosina ja myös seuraavissa vaaleissa. 
Mikä mahtaa olla keskisuomalaisten kansanedustajien
 tahtotila ja kyky hoitaa asiaa?  Mitä sanovat 
eduskuntavaaliehdokkaat? Tälläkin palstalla on 
vaalipuheita jo viritelty.

Näin joulun alla voi kysyä, auttaako meitä 
keskisuomalaisia yhtä paljon lisäraidetoiveen 
lähettäminen Arkadianmäelle kuin kortti Korvatunturille?


tiistai 20. marraskuuta 2018

RAKENNUSKONSERNI LEHTO JA HIPPOS 2020

RAKENNUSKONSERNI LEHTO
JA HIPPOS 2020


Nyt näyttää siltä, että epäilykset Hippos2020 hankkeen
toteutumisen suhteen alkaa realisoitumaan.

Rakennusaineiden ja tarvikkeiden hinta on noussut,
alinhankintojen hintakertoimet oli ennen 1,1 - 1,2 nyt
jopa 1,5 - 2,0.  Toimitusajat ovat pidentyneet.

Kustannuarviot pettävät.

Lisäksi Hippos-hankkeeseen liittyvä asuntorakentaminen
on iso riski.  Nyt jo Jyväskylässä nousee velkaviputaloja
joka niemeen notkoon ja saarelmaan

Hesarin uutinen, valokuva siitä.

Ks. kuva.


maanantai 19. marraskuuta 2018

JYVÄSKYLÄN ENERGIAYHTIÖ MAKSAA VEROJA

JYVÄSKYLÄN ENERGIAYHTIÖ 
MAKSAA VEROJA

Energiayhtiö maksaa korkoa/kuntakonsernin 
Aku Ankka-rahaa (piiloveroa) kaupungille. 
Nämä päätökset johtavat Kunnantalon kammareihin. Se, että
yhtiön tuloksesta maksetaan veroa, on yritysjohdon ja hallituksen
osaamattomuutta. Voiko tällä osaamisella laajentaa toimintaa, kuten
on kerrottu?

Jyväskylän kaupungin energiayhtiö haluaa laajentaa toimintansa
koskemaan koko Keski-Suomea. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja
Jari Blom (SDP) voisi kertoa uudesta strategiasta meille kaupunkilaisille
tällä samalla palstalla.

Haluavatko Jyväskylän veronmaksajat edullista vettä ja energiaa
vai sitä, että energiayhtiö hoitaa muiden kuntien palveluja? Eikö
oman kaupungin hintatason saaminen siedettävälle tasolle ole riittävä
haaste yhtiön johdolle ja hallitukselle?

Sanotaan, että 70 prosenttia yritys- ja liiketoimintakaupoista epäonnistuu.
Miksi siis kaupungin tytäryhtiö aloittaa tietoisen riskinoton?

Kaupunginhallituksen alaisena toimii konsernijaos, jonka tehtävänä
on omistajaohjaus. Onko sen esityslistalla jo ollut energiayhtiön
laajentumisstrategia?

Mikä on valtuutettujen kanta?

Sitä kysyvät monet kalliita vesi- ja sähkölaskuja maksavat
kaupunkilaiset, jotka toimivat energiayhtiön takuumiehinä myös näissä
yrityskaupoissa.

Silloin, kun yhtiön poliittisesti valittu johto ja hallitus tekee

yrityskauppoja niin veronmaksajien tulee olla huolissaan.

perjantai 16. marraskuuta 2018

LIIKA POIS, SANOI LAUKAALAINEN

LIIKA POIS, SANOI
LAUKAALAINEN
16.11.2018
Vanha sanonta kuuluu: ”Liika pois, sanoi laukaalainen”.
Liekö sanonta tuttu kunnan johdolle? Valtuustossa se 
varmaan  tiedetään ja sitä toistellaan kun
käydään talousarviolukuja läpi. 

Esittelyaineistossa kerrotaan, että Laukaan taseessa
on 5-10 miljoonan euron puskuri ilmeisesti
tappion tasaukseen. On ennustettu, että tappiota on 
tulossa melkein seitsemän miljoonaa euroa vuosina 
2018 ja 2019. Se on ilmeisesti aikomus kattaa vuonna 
2015 tehdyn kunnan sisäisen vesilaitoskaupan 
ylijäämällä.  

Tällaista tuloa kutsutaan Aku Ankka-rahaksi - 
rahoja siirrettiin taskusta toiseen. Mainostettu 
”tasepuskuri” perustuu tähän - tyhjän päälle 
kuntakonsernia ajatellen.

Lisäksi rahoituslaskelman  mukaan kunnan varsinaisen 
toiminnan ja investointien nettokassavirta on miinuksella
34 miljoonaa euroa 2017-2021.  Tämä kertoo liian suurista 
investoinneista, huonosta tuloskehityksestä.
ja lisävelan tarpeesta.

Toivottavasti laukaalainen kansanviisaus
otetaan valtuustossa käyttöön.


tiistai 13. marraskuuta 2018

LAUKAAN TALOUSARVIO HERÄTTÄÄ KYSYMYKSIÄ

LAUKAAN TALOUSARVIO
HERÄTTÄÄ KYSYMYKSIÄ



Vanha sanonta kuuluu: 

”Liika pois, sanoi laukaalainen.”

Liekö sanonta tuttu kunnan johdolle? Valtuustossa se varmaan 
tiedetään.

Rahoituslaskelmaa silmäillessä tulee mieleen, onko
investointiohjelma suhteessa tuloksentekokykyyn
realistinen.   Kunnan varsinaisen toiminnan
ja investointien nettokassavirta on miinuksella
34 miljoonaa euroa 2017-2021. 
Eikö investointeja pysty jaksottamaan
pitemmälle aikavälille?  Mitä sanoo valtuusto?

Kunnan sisäisellä vesilaitoskaupalla (Aku Ankka-rahalla)
balansoitu taseen omavaraisuus on oma lukunsa. 

”Ei Roomaakaan päivässä rakennettu” on toinen viisaus.  
Tuskin Laukaatakaan.

Nämä olivat ajatukset, kun patikoin Leppävedellä, Majajärven
rannoilla laajoja hakkuuaukeita ihmetellen.


lauantai 10. marraskuuta 2018

JYVÄSJÄRVEN VESI MATALALLA

JYVÄSJÄRVEN VESI ON 
MATALALLA


9.11.2018 kiersin Jyväsjärven aamulenkillä.

En muista, että vesi olisi koskaan ollut näin alhaalla

Katso itse kuvat!



keskiviikko 7. marraskuuta 2018

ONKO HIPPOS 2020 YHTEYSTYÖKUMPPANI VAIKEUKSISSA?

ONKO HIPPOS2020 YHTEISTYÖ-
KUMPPANI VAIKEUKSISSA?


Rakennusyhtiö Lehto Group on Kauppalehden mukaan tiedottanut
seuraavaa: ”Olemme ihan reilusti sössineet”.

Mitähän se pitää sisällään Hippos2020 hankkeen suhteen?
Sen varmaan kaupungin johto on jo selvittänyt.

Tästä on tulossa mielenkiintoinen loppuvuosi.  Onko Hippoksesta
kiinnostuneet vain veroeuroilla rahoitettavat toimijat - se nähdään

pian.

LAAJAVUOREEN LOMAKYLÄ

LAAJAVUOREEN LOMAKYLÄ

Voi Pyhä Sylvi!

Odotellaan rauhassa ensin Hippos2020 hankkeen etenemistä.
Suhdanteet ovat muuttumassa, korot nousussa.

Rakennusyhtiö Lehto Group on Kauppalehden mukaan tiedottanut
seuraavaa: ”Olemme ihan reilusti sössineet”.

Mitähän se pitää sisällään Hippos2020 hankkeen suhteen?
Sen varmaan kaupungin johto on jo selvittänyt.

Hippos, Kangas, Eteläportti, Laajavuori jne.….taantuma häämöttää.

Tästä on tulossa mielenkiintoinen loppuvuosi.  Onko Hippoksesta
kiinnostuneet vain veroeuroilla rahoitettavat toimijat - se nähdään

pian.

maanantai 5. marraskuuta 2018

JYVÄSKYLÄN KAUPUNGIN VASTAUS KOMMENTTIINI

JYVÄSKYLÄN KAUPUNGIN 
VASTAUS KOMMENTTIINI

Lyhyestä virsi kaunis. Katso edelliset
kirjoitukseni.

Kaupunki ei vaivaudu tunnustamaan että
teki virheen 2019 talousarvioinfossa.



Kaupungin vastaus palautteeseeni:

 5.11.2018:

"Kiitos palautteesta, jäämme siis mielenkiinnolla 
odottamaan miten tämän vuoden talousarvio 
lopulta toteutuu."

KAUPUNGILLA ON SIIS MIELENKIINTOA
TULOSKEHITYKSEN SUHTEEN - AIKA
KOOMISTA.




perjantai 2. marraskuuta 2018

ONKO JYVÄSKYLÄSSÄ MUSTA VALKOISTA

Onko Jyväskylässä musta 
valkoista?

Otin yhteyttä aikanaan Jyväskylän kaupungin
johtoon kuten edellisestä päivityksestä ilmenee.

Nyt Keskisuomalainen julkisti alla olevan
kirjoitukseni, joten talousarviotiedottamisen 
puutteet tulevat laajempaan tietoisuuteen.

Kiitos Siinä KSML:lle

Kirjoitus:

Jyväskylän kaupunki tiedotti 23.10. uuden talousarvion 
yhteydessä, että talous on tasapainossa jo neljättä vuotta 
peräkkäin.

Valtuuston kokouksesta 29.10. tiedotettiin: ”Valtuusto 
hyväksyi myös tämän vuoden talousarvion muutokset, 
jotka heikentävät vuosikatetta noin 12 miljoonaa euroa” 
(KSML 30.10.). 

Kaupunki tiedotti siis ensin talouden 
vuosien tasapainosta. Näinhän ei ole, jos tulosheikennys 
toteutuu. Tuossa vaiheessa oli jo tiedossa myös negatiivinen
tulosvaihtoehto. Miksi sitä ei tuotu esiin selvemmin? Se, jos 
mikä kiinnostaa veronmaksajia.

Toivon jatkossa tarkkuutta taloustiedottamiseen. Kaupunkilaiset 
ansaitsevat sen. Nyt talousarvioinfo muistuttaa George Orwellin 
maailmaa, jossa julkinen sektori kertoo että musta on valkoista.


maanantai 29. lokakuuta 2018

JYVÄSKYLÄN TALOUSARVIO 2019

JYVÄSKYLÄN KAUPUNGIN 
TALOUSARVIO 2019

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto julkisti
vuoden talousarvion 2019 ja sen viesti oli:

”Talous jo neljättä vuotta peräkkäin tasapainossa”.

https://www.jyvaskyla.fi/talous/talousarvio

KESKISUOMALAINEN 23.10.2018. Kannattaa
kaivaa ao. lehti esille. 

Mielestäni talousarvioluvut herättivät kysymyksiä sen
vuoksi, että se sisälsi vuoden 2018 osalta ristiriitaisia
lukuja verrattuna kaupunginjohtajan lausumaan.

SULUISSA JÄLKIKÄTEEN TEHDYISTA SELVENNYKSISTÄ


ALKUPERÄINEN KYSYMYS KAUPUNGIN JOHDOLLE 28.10.2018:

Nyt Jyväskylän kaupunki tiedotti talousarvion 
2019 yhteydessä, että talous on 
tasapainossa jo neljättä vuotta peräkkäin.  

Kaupunginvaltuuston  vahvistaman, taloustasapainoon
tähtäävän talousarvion vuosikate tälle vuodelle on  
52 milj. euroa ja sen ennakoitiin olevan 
100 % poistoista. 

Nyt  on selvinnyt, että  toteutuma onkin vain 41 milj.  
euroa ja poistosuhde  80 %. (LUVUT ON OTETTU JULKISTETUSTA TAULUKOSTA/KSML. ENNAKOITU TULOS ON SARAKKEESSA:
"Talousarvio sisältäen muutokset 2018)

Talousarvioon verraten tämän vuoden talous 
ei ole siis tasapainossa. Tulos alittaa
vuosikatetavoitteen ja poistosuhde on 
epätyydyttävä. 

Mihin tiedote talouden neljän vuoden 
tasapainosta perustuu? Mitkä ovat
kriteerit jos vahvistettu talousarvio sitä ole?

Tiedosta etukäteen kiittäen.

******************************************************
JYVÄSKYLÄN KAUPUNGIN JOHDON VASTAUS 29.10.2018

Vastaus palautteeseesi:

Kiitos palautteesta. Muotoilu perustuu siihen että tämän ja ensi vuoden talous on tasapainossa nimenomaan alkuperäisessä talousarviossa. Tämän tai ensi vuoden toteutumisesta emme vielä tiedä mitään varmaa. Tänä vuonna on toki olemassa ylitysuhka siten kuin muutetussa talousarviossa kerrotaan mutta lopullinen toteutuminen  tiedetään vasta tilinpäätöksen jälkeen.

**********************************************
KOMMENTTI KAUPUNGIN JOHDOLLE 29.10.2018

Kiitos nopeasta vastauksestanne.

Jos ette tiedä mitään varmaa tämän vuoden tuloksesta,
niin miten voitte kertoa kaupunkilaisille että
talous tulee olemaan tasapainossa jo neljättä vuotta
peräkkäin. Aika koomista ja uskaliasta viestintää.

Eiko tämä käsittämätön ”Talousarvio sisältäen muutokset” ole
sitten ennakkokäsitys tämän vuoden tuloksesta.  Miksi
sitä esitetään jos näin ei ole?

Tämä ”tuloksen ennakkotieto” on siis: vuosikate 41,3 miljoonaa
ja poistosuhde 80 %.  Näin sen tulkitsen.

Miksi ette sitten laita valtuuston hyväksymiä talousarviolukuja
näkyviin vaan ”Talousarvio sisältäen muutokset”-lukuja.

Vuonna 2017 oli slogan ”velkaantuminen loppuu” - ei loppunut.
Nyt on tämä ”tasapainossa” slogan.  Muuttakaa slogan
jatkossa vastaamaan sitä mahdollisuutta, että
vuosikate onkin vuonna 2018 noin 40 miljoonaa ja poistosuhde 80%.

Näin ette johda meitä veronmaksajia harhaan - jos tulos onkin
huono.

Jään mielenkiinnolla odottamaan miten muotoilette
tämän vuoden ”taloustasapainon” valtuustolle
ja medialle - kun julkistatte lopullisen
talousarvion.  Asiaa täytyy sitten käsitellä
laajemmalla foorumilla - jos on tarvetta.

Ystävällisin talousarvioterveisin

Kari Halttunen

Jyväskylä

torstai 25. lokakuuta 2018

JYVÄSKYLÄN TALOUS EI OLE TASAPAINOSSA 2018

JYVÄSKYLÄN TALOUS EI
OLE TASAPAINOSSA 2018


Jyväskylän kaupungin talousarvion kehys 
vuodelle 2019 on valmistunut. Kaupungin talous
on tasapainossa  neljättä vuotta peräkkäin, näin 
tiedotettiin. Mikä on tämän vuoden tulostilanne?

Kaupunginvaltuuston  vahvistaman
talousarvion vuosikate tälle vuodelle on  
52 milj. euroa ja sen  ennakoitiin olevan 
100 % poistoista. Nyt  on selvinnyt, 
että  toteutuma onkin vain 41 milj.  
euroa ja poistosuhde  80 %.

Talousarvioon verraten tämän vuoden talous 
ei ole siis tasapainossa. Tulos alittaa
vuosikatetavoitteen ja poistosuhde on 
epätyydyttävä. 

Mihin tiedote talouden neljän vuoden 
tasapainosta perustuu? Sitä valtuuston on hyvä 
kysyä marraskuun budjettiseminaarissa. 

Onko vuodelle 2019 povattu vuosikatetavoite 
52 miljoonaa realistinen, riittääkö 25 
miljoonan lisälaina ja miten Hippos 2020
hanke on edennyt? Nämä ovat myös aiheellisia
kysymyksiä.


HIPPOS-HANKE TALOUSTAANTUMA TULOSSA?

Hippos-hanke taloustaantuma
tulossa?

Toukokuun loppupuolella kirjoitin Hippos 2020
hankkeen yhteydessä riskeistä.

Nyt ne alkavat raelisoitua 25.10.2018

Rakennusalalta tippuu negatiivisia uutisia harva se päivä. 
YIT,SRV,Lehto Group, Consti

Yhtiö toisensa perään ilmoittaa tuloksensa heikkenevän, ja 
moni projekti on suurissa vaikeuksissa.

Alla kirjoitus toukokuussa.

Kun riskeistä puhutaan niin voi kysyä: mikä on 
suunnitelman  makrotalouden näkymä.
Nyt eletään yleistä talouskasvun huumaa.  

On huomattava, että seuraavan laskusuhdanteen
ennakoidaan alkavan jo vuonna 2020 ja sen neljännellä
kvartaalilla.  Yleensä rakentaminen ja tilojen kysyntä
reagoi suhdanteen laskuun jopa nopeammin.  

Miten  ennakoitu taantuma  tulee vaikuttamaan hankkeen 
rakentamiseen, vaiheistukseen ja rahoitukseen? 

Toivotaan hankkeelle menestystä ja jäädään
odottamaan mikä on investorien näkemys projektin
aikataulutukseen ja laajuuteen.  


Kaupungin tahtotila on nyt selvillä.

perjantai 19. lokakuuta 2018

MIKSI JYVÄSKYLÄN ENERGIAYHTIÖ OTTAA YRITYKAUPPARISKEJÄ?

MIKSI JYVÄSKYLÄN 
ENERGIAYHTIÖ  OTTAA 
YRITYSKAUPPARISKEJÄ?

Jyväskylän kaupungin energiayhtiö haluaa 
laajentaa toimintansa koskemaan koko 
Keski-Suomea. (KSML 8.10.)

Haluavatko Jyväskylän veronmaksajat
edullista vettä ja energiaa vai sitä, että 
energiayhtiö hoitaa muiden kuntien 
palveluja?  Eikö oman kaupungin hintatason
saaminen siedettävälle tasolle ole riittävä 
haaste yhtiön johdolle ja hallitukselle?

Sanotaan, että 70 prosenttia yritys- ja
liiketoimintakaupoista epäonnistuu. Miksi siis
kaupungin tytäryhtiö aloittaa tietoisen 
riskinoton?  

Kaupunginhallituksen alaisena toimii 
konsernijaos, jonka tehtävänä on 
omistajaohjaus. Onko sen esityslistalla jo ollut 
energiayhtiön laajentumis-strategia? 
Mikä on valtuutettujen kanta?

Tätä kysyvät  monet kalliita vesi- ja sähkölaskuja 
maksavat  kaupunkilaiset, jotka toimivat
energiayhtiön takuumiehinä myös näissä 
yrityskaupoissa.